راههای جلوگیری از ریزش موی سر در مردان و زنان

 

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

اگر موهای شما در حال نازک شدن و ضعیف شدن باشند، این اتفاق به تدریج رخ می‌دهد و ممکن است شما اصلا متوجه ریزش موهای خود نشوید. اما اگر دچار ریزش موی شدید شوید، خواهید دید که موهایتان، دسته دسته ریزش می‌کنند. ریزش مو می‌تواند مشکل دردسرسازی برای هر یک از افراد باشد. این مشکل می‌تواند موجب کاهش اعتماد به نفس و اضطراب فرد شود. برخی از علل ریزش مو عبارتند از اختلالات هورمونی، استرس و رژیم غذایی نامناسب. اگر به یک پزشک مراجعه کنید، می‌تواند به شما کمک کند که راه حل مناسب برای جلوگیری از ریزش مو را انتخاب کنید. برخی از این روش‌ها عبارتند از مزوتراپی، لیزرتراپی و درمان با پی آر پی.

آیا کف سر خود را از بین موهای خود می‌بینید؟ شاید وقت آن رسیده که با یک متخصص درمورد مشکل خود صحبت کنید. ممکن است متخصص به شما پیشنهاد دهد که آزمایش خون بدهید تا متوجه وجود عدم تعادل هورمونی، کمبود ویتامین و مواد معدنی یا هر مشکل احتمالی دیگر شود و در ادامه داروهایی مانند فیناستراید یا ماینوکسیدیل برای کنترل ریزش موها تجویز کند. برای کسب اطلاعات در مورد روش‌های پیشگیری از ریزش مو و یا رزرو نوبت می‌توانید به همکاران ما در کلینیک زیبایی سپید مراجعه و یا با شماره‌های ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸-۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳-۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷ تماس حاصل فرمایید.

ریزش مو


همه افراد هر روز تعدادی از موهای خود را از دست می‌دهند. ریزش ۱۰۰ مو در روز امری عادی است. اما ممکن است شما تعداد بسیار بیشتری مو را روزانه از دست بدهید، خصوصا اگر مشکل ریزش مو، مشکلی ارثی در خانواده شما است. ریزش مو با این شدت موجب می‌شود نواحی از سر شما دچار کچلی شود (اگر شما مرد هستید).  و اگر شما زن هستید، متوجه خواهید شد که موهایتان کم پشت شده و موهای فسمت تاج سر شما نازک شده اند. در حدود نیمی از افراد بالای ۵۰ سال با این مشکل مواجه می‌شوند. اما خوشبختانه روشهایی برای درمان ریزش مو وجود دارد.

علل


  • سابقه خانوادگی
  • استرس
  • شیمی درمانی که برای درمان سرطان انجام می‌شود.
  • آسیب به موها بر اثر کشیدن زیاد آن‌ها
  • بالا رفتن سن- با بالارفتن سن موها نازک تر و ضعیف تر می‌شوند و بیشتر ریزش می‌کنند.
  • رژیم غذایی مناسب خصوصا کمبود آهن و پروتئین
  • بیماری تیروئیدی مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • عفونت قارچی سر که در کودکان بیشتر شایع است.
  • تولید هورمون دی هیدروتستوسترون در بدن که موجب از بین رفتن فولیکول موها می‌شود.

علائم


  • نازک شدن تار موها
  • کم پشت شدن موها
  • ریزش موها از تمامی نواحی سر
  • ریزش موها در نواحی خاصی از سر مانند جلوی پیشانی و تاج سر

روش‌های جلوگیری از ریزش مو


تغذیه مناسب

ریزش مو بر اثر عوامل مختلفی روی می‌دهد که تغذیه نامناسب نیز یکی از آنهاست. زمانی که بدن شما با کمبود برخی از مواد یا عناصر خاص مانند پروتئین، ویتامینC، مس، روی و ویتامین B رو به رو می‌شود، ممکن است عوارضی مانند ریزش مو ایجاد شود.

 دارودرمانی

  • فیناستراید: این دارو برای درمان ریزش موی سکه ای است و استفاده از آن تنها برای مردان مورد تایید است. طی جلسه‌ی مشاوره‌ی اولیه، متخصصین ما از شما آزمایش خون می‌گیرند. ممکن است بهبودی علائم شما و مشاهده اولین آثار درمانی، سه ماه یا بیشتر طول بکشد. شما باید همنان به مصرف دارو طبق دستور پزشک ادامه دهید، حتی اگر به نظر می‌رسد که ریزش موی شما هیچ بهبودی پیدا نکرده است. همچنین ممکن است در طول درمان به طور منظم آزمایش خون بدهید فیناستراید از تبدیل تستوسترون به دیهیدروتستوسترون در بدن جلوگیری می‌کند. این هورمون، عامل اصلی ریزش مو است.
    بسیاری از بیماران از ترکیب این دارو با ماینوکسیدیل و کتوکونازول نتایج بسیار عالی و موفقیت آمیزی گرفته اند. داروی فیناستراید (پروپشیا) ریشه مشکل ریزش مو را حل می‌کند و میزان هورمون دیهیدروتستوسترون را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. از سوی دیگر ماینوکسیدیل کهبه طور موضعی به سر مالیده می‌شود، موجب تحریک فولیکول‌های مو به رشد می‌شود. کتوکونازول کف سر را پاکسازی می‌کند و هرگونه هورمون دی هدروتستوسترون که قبلا از داخل توسط فیناستراید تخریب نشده را از بین می‌برد. این سه دارو در کنار یکدیگر می‌توانند بسیار موثر باشند و از ریزش موی بیشتر جلوگیری کنند و حتی می‌توانند در مواردی موجب رشد موهای جدید در سر شوند.
  • ماینوکسیدیل: محلولی است که به صورت موضعی به سر زده می‌شود و موجب تحریک رشد موهای جدید در سر مردان و زنان می‌شود. این دارو برای مردان و زنانی تجویز می‌شود که موهای آنان به طور تدریجی در حال نازک شدن و ریزش است. ماینوکسیدیل یک وازودیلاتور است، بدین معنا که موجب اتساع عروق خونی می‌شود و جریان خون را افزایش می‌دهد. افزایش جریان خون نیز موجب بهبود عملکرد فولیکول‌های مو و تحریک مو به رشد می‌شود. شما باید محلول ماینوکسیدیل را در حالی که موهایتان خشک است، به کف سر بزنید و قبل از این که سرتان را بشویید حداقل چهار ساعت صبر کنید. ممکن است تا دو هفته پس از آغاز شروع مصرف ماینوکسیدیل، ریزش مو ادامه داشته باشد. شما اولین نتایج درمان و رشد جدد موها را ۴ ماه پس از آغاز درمان مشاهده می‌کنید. ماینوکسیدیل نیز مانند تمام داروهای دیگر می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد، حتی اگر این عوارض کم و خفیف باشند. شایعترین این عوارض عبارتند از سوزش و خارش چشمها، خارش پوست، قرمزی یا التهاب در ناحیه تحت درمان، رویش ناخواسته مو در ناحیه دیگری از بدن، واکنش حساسیتی، مشکلات تنفسی، تورم دهان، صورت، لب یا زبان، درد یا تنگی قفسه سینه، سرگیجه و غش کردن.
  • دوتاستراید می‌تواند در کنترل ریزش مو موثر باشد. این دارو موجب توقف تولید اتصالهای هورمون‌های تستوسترون در سر و در اطراف فولیکول‌های مو می‌شود.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

پی آر پی روشی ساده و طبیعی و غیرجراحی برای درمان ریزش مو  در مردان و زنان است. در این روش، پلاسمای گرفته از خون خود شما که غنی شده از پلاکت است (پی ار پی) در پوست سر تزریق می‌شود که به طور طبیعی موجب تحریک فاکتورهای رشد در خون و رشد مجدد موها می‌شود. این روش درمانی بسیار ایمن است و نتایجی تضمین شده دارد. دوره‌ی بهبودی پس از درمان نیز بسیار کوتاه است. در ابتدا پزشک مقدار کمی از خون شما را میگیرد. این خون در سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا غنی سازی شده و و پلاسمای غنی از پلاکت از سایر اجزای خون جدا شود. سپس پلاسمای غنی از پلاکن با استفاده از سوزن‌های میکروی مخصوص در زیر پوست سر تزریق می‌شود.

مزوتراپی

انجام مزوتراپی برای درمان ریزش موی مردان و زنان روشی است که در آن، ویتامینها، مواد معدنی و برخی داروهای موثر دیگر در سر تزریق می‌شوند تا گردش خون را در سر افزایش داده و پیاز مو را تغذیه کنند. افزایش گردش خون در سر بدین معناست که خون بیشتری به پیاز موها می‌رسد و بهتر تغذیه و اکسیژن رسانی می‌شوند. در روش مزوتراپی معمولا تزریقات با وسیله مخصوصی به نام مزوگان انجام می‌شود. اینکار کمک می‌کند که درمان بسیار سریعتر و با درد و ناراحتی بسیار کمتر انجام شود. برای درمان ریزش مو ممکن است به ۵ جلسه مزوتراپی نیاز داشته باشید که این جلسات در یک دوره ۴ تا ۶ انجام می‌شوند و پس از این مدت زمان است که شما شاهد اولین نتایج درمان خواهید بود. درمانهای مزوتراپی در صورتی بیشترین تاثیر را دارند که در حین درمان، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و به صورت منظم ورزش کنید تا سموم بدنتان دفع شوند.

درمان با لیزر سرد

درمان با لیزر سرد یا لیزر کم توان بخش اصلی از درمان غیرجراحی ریزش مو برای مردان و زنان است. در این روش یک دستگاه کلاه مانند روی سر قرار میگیرد و با انتشار نور مادون قرمز از دیودهای لیزری، فولیکول‌های مو را برای رشد تحریک می‌کند. نور قرمز توسط پوست و سلول‌های مو جذب می‌شود. لیزرتراپی جراین خون را در پوست سر افزایش می‌دهد و در ۸۵درصد از موارد روند ریزش مو را متوقف کرده و در ۵۵ درصد از موارد، موجب رشد موهای جدید در سر می‌شود.  لیزرتراپی هیچ درد، سوزش یا زخمی روی پوست ایجاد نمی کند. به طور کلی این روش مقرون به صرفه ترین و سودمندترین روش درمانی است چرا که تنها کاری که در آن باید انجام دهید این است که یک کلاه مخصوص را تاجایی که می‌توانید روی سر خود بگذارید.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷