راه و روش‌های مراقبت از پوست

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

مراقبت صحیح از پوست تنها به استفاده از کرم و پاک کردن پوست ختم نمی‌شود. شما لازم است که برای مراقبت از پوست خود رژیم غذایی مناسب داشته باشید، ورزش کنید، استرس خود را کنترل کنید و به اندازه کافی بخوابید. نوع خاص پوست شما نیز ممکن است نیاز به مراقبت‌ها و درمان‌های خاص خود مانند استفاده از اسکراب‌های لایه‌بردار یا استفاده از ماسک‌های مرطوب‌کننده داشته باشد. ملاحظات بسیار زیادی هستند که به شما کمک می‌کنند پوست سالم و شادابی داشته باشید. شما می‌توانید با مراجعه به یک پزشک باتجربه که از رازهای داشتن پوستی زیبا آگاه است، در این باره از او کمک و راهنمایی بخواهید.

پوست نیز مانند قلب، معده و مغز یک عضو است. در واقع پوست بزرگ‌ترین عضو در بدن است که به‌سادگی نادیده گرفته می‌شود. ممکن است شما زیاد به سلامت پوست خود فکر نکنید، مگر این که مشکلی در این مورد برایتان به وجود بیاید. اما پوست، وظایف بسیار مهمی بر عهده دارد. پوست شما به طور مداوم در حال حفاظت از بدن است و از وارد شدن عوامل عفونی به بدن و بیمار شدن شما جلوگیری می‌کند. زمانی که شما به خوبی از پوست خود مراقبت می‌کنید، در واقع به پوست خود کمک کرده‌اید که وظیفه‌ی خود را بهتر انجام دهد. مراقبت از پوست همچنین موجب می‌شود که شما از همین حالا از بروز مشکلاتی مانند چین و چروک‌های پوستی و حتی سرطان پوست در آینده پیشگیری کنید. متخصصان ما در کلینیک زیبایی سپید با ارائه‌ی مشاوره‌های تخصصی در مورد انواع پوست و مشخصات آن‌ها، شما را با مؤثرترین روش‌های مراقبت و محافظت از پوست صورت و بدن آشنا می‌کنند. جهت دریافت نوبت مشاوره با متخصصان ما یا رزرو نوبت‌های درمان برای مشکلات پوستی می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸ - ۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳ - ۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷ تماس بگیرید.

روش‌های مراقبت از پوست


پوست خود را نرم، تمیز و مرطوب نگه دارید.

پوست خود را هر روز بشویید تا آن را تمیز نگه دارید.

شما باید صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب و همین‌طور شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب، پوست خود را بشویید. برای شستن پوست خود از آب ولرم و صابونی استفاده کنید که مناسب با نوع پوست شماست. شما می‌توانید صورت خود را با دستان خود، اسفنج یا لیف نرم بشویید.

  • بعد از شست‌وشو به پوست خود مرطوب‌کننده یا تونر بزنید.
  • در صورتی که آرایش می‌کنید، قبل از شست‌وشو به خوبی آرایش خود را پاک کنید.
  • پوست گردن خود را فراموش نکنید. این قسمت معمولاً نادیده گرفته می‌شود.

هنگام حمام کردن از آب داغ استفاده نکنید.

ممکن است به نظر بیاید که آب داغ موجب ریلکس شدن و آرامش شما می‌شود اما استفاده از آب داغ موجب می‌شود که روغن‌های طبیعی پوست شما کنار بروند که این موضوع هم منجر به خشکی و پوسته شدن پوست می‌شود. اگر پوست شما خشک است، از مرطوب‌کننده‌ی بدن و روغن‌های طبیعی مانند روغن بادام، زیتون و نارگیل برای پوست خود استفاده کنید.

از لوسیون یا کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

برای پوست صورت خود از کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان پوست استفاده کنید و برای بدن نیز از لوسیون مخصوص بدن و کره‌ی بدن (نوعی از کرم بدن) استفاده کنید. بر اساس فصل و آب و هوایی که در آن قرار دارید، نوع کرم و لوسیون مورد استفاده‌ی خود را تغییر دهید در زمستان از کرم‌های غلیظ‌‌‌‌تر، چرب‌تر و غنی‌تر استفاده کنید و در تابستان از کرم‌های ملایم‌تر.

  • می‌توانید از کرم‌هایی که دارای عیار حفاظتی (SPF) برای نور خورشید هستند استفاده کنید تا از پوست خود در برابر اشعه‌ی مضر آفتاب محافظت کنید.
  • تمامی انواع پوست‌ها، حتی پوست‌های چرب به مرطوب‌کننده نیاز دارند. در صورتی که پوست شما چرب است می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده‌ی بسیار ملایم یا ژله‌ای که مخصوص پوست‌های چرب است، استفاده کنید.

پوست خود را لایه‌برداری کنید.

لایه‌برداری کردن موجب می‌شود که سلول‌های مرده‌ی پوستی را از روی سطح پوست خود کنار بزنید و پوستی هموارتر و نرم‌تر پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از اسکراب، لیف یا اسفنج استفاده کنید. توجه کنید که باید برای لایه‌برداری پوست صورت از وسیله نرم‌تری (نسبت به لایه‌بردار بدن) استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که پوست صورت از پوست بدن حساس‌تر و ظریف‌تر است.

  • اسکراب لایه‌بردار را به دقت انتخاب کنید. هرچه قدر دانه‌های شنی اسکراب بزرگ‌تر باشد، میزان قدرت لایه‌برداری آن بیشتر است. اگر پوست شما حساس است، از استفاده از اسکراب‌های حاوی پوست گردو خودداری کنید.
  • اگر پوست شما خشک است، شاید لازم باشد که هر روز لایه‌برداری کنید. این کار را با ملایمت انجام دهید و همیشه بعد از آن، به پوست خود مرطوب‌کننده بزنید.

در مورد آرایش کردن بسیار احتیاط کنید.

از مواد آرایشی استفاده کنید که برای نوع پوست شما مناسب است و قبل از رفتن به رختخواب حتماً آرایش خود را پاک کنید. اگر هر روز آرایش می‌کنید، هر چند وقت یکبار برای یک یا دو روز آرایش نکنید تا در واقع به پوست خود استراحت بدهید.

  • استفاده از مواد آرایشی پودری برای پوست‌های چرب بهتر است و از سوی دیگر مواد آرایشی مایع و کرمی برای پوست‌های خشک مناسب‌تر است.
  • برس‌ها و قلم‌های آرایشی خود را به طور منظم تمیز کنید تا از تجمع و شیوع باکتری‌های آکنه زا و مضر در آن خودداری کنید.
  • پوست اطراف چشم تا ۱۰ برابر از پوست نواحی دیگر صورت، ظریف‌تر و حساس‌تر است. برای پاک کردن مواد آرایشی از این ناحیه از روش مناسب و مواد مخصوص استفاده کنید.

تغذیه مناسب برای داشتن پوست سالم‌تر

به اندازه کافی آب بنوشید.

آیا فکر می‌کنید که اخیراً پوستتان کدر و خشک شده است؟ اگر این طور است، پس شما به اندازه کافی آب نمی‌نوشید. برای یک هفته سعی کنید آب بیشتری بخورید و به تأثیرات مثبت آن بر روی پوست خود توجه کنید. نوشیدن ۶ تا ۸  لیوان آب در روز (۲۴۰ میلی‌لیتر) ممکن است زیاد به نظر برسد  اما این کار موجب جوانی، شادابی و درخشندگی پوست شما می‌شود. نوشیدن مقادیر زیاد آب همچنین به کاهش آکنه کمک می‌کند و بنابراین پوست شما صاف‌تر به نظر می‌آید.

میوه و سبزیجات زیاد بخورید.

میوه و سبزیجات نه ‌تنها برای بدن، بلکه برای  مراقبت از پوست نیز مفید هستند. آن‌ها سرشار از ویتامین و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. میوه‌ها و سبزیجاتی که خصوصاً برای پوست مفیدند عبارتند از:

  • زردآلو، ذغال اخته و فلفل دلمه‌ای زرد سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و به جوان‌سازی پوست کمک می‌کنند.
  • آواکادو به آب‌رسانی به پوست کمک می‌کند.
  • هویج به انسجام بیشتر بافت پوست کمک می‌کند.
  • کدوتنبل و کیوی پوست شما را نرم و جوان نگه می‌دارند.
  • اسفناج، کلم و کاهو و دیگر سبزیجات برگی سبزرنگ
  • گوجه‌فرنگی به حفاظت از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی و آسیب خورشیدی کمک می‌کند.

از خوردن غذاهای مضر برای پوست خودداری کنید.

غذاهای فراوری شده و کربوهیدرات‌های بهبود یافته و چربی‌های ناسالم برای سلامت پوست مضر هستند. مصرف مقادیر زیادی از این غذاها موجب می‌شود که پوست شما زودتر پیر شود. از خوردن زیاد شکر نیز تا جای ممکن خودداری کنید.

سبک زندگی خود را برای داشتن پوست سالم‌تر بهبود دهید.


به اندازه کافی بخوابید.

نداشتن خواب کافی موجب می‌شود که پوست شما کدر و بیمارگونه به نظر بیاید. این مسئله همچنین می‌تواند موجب پف زیر چشم یا سیاهی و گودی زیر چشم شود. از سوی دیگر خواب کافی موجب کاهش چین و چروک‌های پوستی و پف زیر چشم می‌شود و به شما چهره یا شاداب و پوستی درخشان می‌دهد.

استرس خود ر ا کاهش دهید.

داشتن استرس نه تنها خواب و آرامش ذهنی شما را به هم می‌زند، بلکه تأثیرات منفی بر سلامت پوست شما دارد. استرس می‌تواند منجر به بروز آکنه، ضایعات و مشکلات پوستی ‌شود. برای خود اهداف و محدودیت‌های واقع‌بینانه‌ای تعیین کنید و هر هفته زمانی را به تفریح خودتان اختصاص دهید تا در این زمان هر طور که دوست دارید از وقتتان لذت ببرید. برخی از راه حل‌های زیر را می‌توانید امتحان کنید:

  • کمی در اطراف خانه پیاده‌روی کنید. این کار موجب می‌شود کمی از تنش کارها و مشکلات دور شوید و هوای تازه به آرامش ذهن شما کمک می‌کند.
  • تمرینات تنفس را انجام دهید. این کار موجب می‌شود بر روی تنفس خود تمرکز کنید و ذهن خود را وادار کنید که دیگر به موضوع استرس‌زا نپردازد.
  • مدیتیشن کنید. مدیتیشن روشی باستانی و کهن برای کاهش استرس است که قرن‌هاست به کار می‌رود و این موضوع هم بی‌دلیل نیست، این روش واقعاً مؤثر است! بسیاری از افراد می‌توانند با کمک این تکنیک، ذهن خود را از استرس و تنش پاک کرده و آرامش پیدا کنند.

زمان زیادی را در زیر نور آفتاب سپری نکنید.

از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید. شما باید هر روز و حتی در روز‌های ابری کرم ضدافتاب استفاده کنید. تا جای ممکن از قرارگرفتن در نور خورشید در ساعات بین ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر خودداری کنید چرا که در این زمان شدت تابش نور آفتاب بیشتر از همه زمان‌های دیگر است.

  • اگر نمی‌خواهید کرم ضد آفتاب بزنید سعی کنید از مرطوب‌کننده یا کرم پودری استفاده کنید که درون خود ضدآفتاب دارد.
  • اگر شنا می‌کنید یا زیاد تعرق می‌کنید بهتر است مرتباً (هر دو ساعت) کرم ضد آفتاب خود را تجدید کنید.

سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن موجب می‌شود که اکسیژن و مواد مغذی کمتری به پوست برسد. سیگار همچنین، کلاژن و الاستین موجود در پوست را از بین می‌برد و بنابراین موجب بروز چین و چروک پوستی می‌شود.

روش‌های خانگی مراقبت از پوست را امتحان کنید.

اگر جوش و آکنه دارید، پوستتان چرب و حساس است از ماسک جو دوسر استفاده کنید.

جوی دوسر برای نرم و لطیف کردن پوست‌های حساس و چرب بسیار عالی است و چربی پوست را جذب می‌کند. به ‌اندازه‌ی ۵ قاشق غذاخوری جوی دوسر را با شیر یا آب مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست خود پخش کنید و آن را ۲۰ دقیقه رها کنید. سپس پوست را با آب ولرم بشویید و با حوله خشک کنید. برای آنکه ماسک شما بیشتر خاصیت لایه‌بردار داشته باشد، می‌توانید ماسک را روی پوست خود ماساژ دهید.

از روغن‌های طبیعی برای نرم و مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.

برخی از بهترین روغن‌های طبیعی عبارتند از: ویتامین E، روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن دانه‌های شی (shea). روغن زیتون برای برخی از انواع پوست عالی است اما برای برخی دیگر موجب پوسته شدن پوست می‌شود. پس از دوش گرفتن، به سادگی روغن را روی پوست خود بمالید، درست مانند سایر کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های دیگر. همیشه به برچسب روغنی که می‌خرید توجه کنید تا مطمئن شوید که روغن خالص است و با ماده دیگری ترکیب نشده است.

چه زمانی باید به متخصص پوست مراجعه کنیم؟


اگر با استفاده از داروها و کرم‌های غیر تجویزی مشکل پوستی شما برطرف نمی‌شود باید به متخصص پوست مراجعه کنید. جوش‌های پوستی یا جای زخم‌های شدید  ممکن است به داروهای تجویزی مانند آنتی‌بیوتیک خوراکی یا پماد موضعی یا رتینوئید با دوز بالا برای درمان نیاز داشته باشند. برای برداشتن کیست‌ها یا آکنه‌های عمیق و بزرگ ممکن است لازم باشد که پزشک آن‌ها را از زیر پوست خارج کند.

توجه کنید که نوع پوست شما در نحوه‌ی  اثرگذاری محصولات مختلف بر روی پوست شما مؤثر است. استفاده از محصولات اشتباه موجب بدتر شدن ضایعات پوستی، جوش زدن، قرمزی و تیره شدن پوست می‌شود. بهتر است به درستی نوع پوست خود را بشناسید و چگونگی مراقبت و محافظت از پوست صورت خود و محصولاتی که مصرف می‌کنید را بر اساس آن تنظیم کنید. می‌توانید به نوع محتویات هر محصول یا کرم نیز توجه کنید تا ببینید آیا ماده خاصی موجب واکنش یا حساسیت پوستی شما می‌شود یا خیر.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷