پف زیر چشم: علت، درمان و رفع آن

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

پف چشم به افزایش بیش از حد بافت پلک که می‌تواند با بالا رفتن سن پلک بالا و پلک پایین را تحت تأثیر قراردهد، اطلاق می‌شود. هیچ کس پف زیر چشم را دوست ندارد. پف چشم ما را خسته‌تر و مسن‌تر از سن واقعی نشان داده و اغلب اوقات با خواب بیشتر و یا رژیم غذایی مناسب بهتر نمی‌شوند. خوشبختانه، بیش از یک راه برای رفع پف زیر چشم وجود دارد. پف چشم با کاهش مقدار بافت موجود پلک درمان می‌شود. ورم و پف زیر چشم‌ها بی ضرر هستند اما اگر آن‌ها شما را نگران می‌کنند، به دنبال انجام مشاوره با یک چشم پزشک یا متخصص فیزیوتراپی باشید.

ورم و پف زیر چشم چهره شما را خسته و مسن‌تر از سن واقعی نشان می‌دهد. با وجود این عارضه در صورت آرایش کردن چندان آسان به نظر نمی‌رسد. پف زیر چشم که به طور ارثی یا در اثر بیماری ایجاد شده، از طریق درمان‌های خانگی مانند تغذیه، به طور کامل برطرف نمی‌شود. متخصصین ما در کلینیک زیبایی سپید بر اساس شرایط شما راه‌های مختلفی اعم از درمان با جراحی و بدون جراحی را به شما پیشنهاد می‌دهند. اگر تمایل دارید که با روش‌های مختلف درمانی کلینیک زیبایی سپید آشنا شوید، می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸-۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳-۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷ تماس حاصل نمایید. همکاران ما برای رزرو نوبت یا ارائه خدمات مشاوره شما را راهنمایی خواهند کرد. 

چرا چشمان من پف کرده به نظر می‌رسند؟


چشم‌های پف کرده یا متورم می‌توانند در اثر احتباس مایعات، استرس، آلرژی، تغییرات هورمونی، و عوامل دیگر ایجاد شوند. گریه نیز معمولاً با ورم زیر چشم همراه است زیرا غده‌های کوچک در زیر پلک‌ها که اشک را تولید می‌کنند، به دلیل فعالیت بیش از حد ملتهب می‌شوند. در مواقع دیگر پف زیر چشم پس از خواب ایجاد می‌شود. این حالت می‌تواند در اثر مصرف بسیار زیاد سدیم در رژیم غذایی باشد که باعث احتباس آب می‌شود. چشم‌های پف کرده همچنین می‌توانند در اثر کم خوابی یا مصرف بیش از حد الکل ایجاد شوند. علل دیگر ایجاد پف زیر چشم عبارتند از:

  • روند طبیعی پیری
  • اختلالات پوستی مانند درماتیت
  • رژیم غذایی
  • کم کاری تیروئید
  • اختلال عملکرد غدد اشکی
  • سندرم نفروتیک؛ چشم‌های پف کرده ممکن است اولین نشانه از این سندرم باشد.
  • لنزهای تماسی
  • آلرژی
  • ورم ملتحمه
  • بلفاریت
  • گل مژه
  • عفونت‌های چشم

مزایای درمان


  • رفع پف چشم با از بین بردن پوست اضافه و بافت‌های چربی زیر چشم به بازگرداندن جوانی صورت شما کمک خواهد کرد.
  • این عمل موجب محو شدن چین و چروک در اطراف چشم شما شده که اغلب به عنوان چین‌های پا کلاغی شناخته شده است.
  • درمان پف چشم به طور کلی اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.
  • مزیت از بین بردن پف چشم این است که موجب از بین بردن تیرگی پوست و روشن‌تر شدن آن می‌شود.
  • رفع پف چشم می‌تواند پیری زودرس را اصلاح کرده و موجب شده تا شما جوان‌تر به نظر آیید.
  • این عمل می‌تواند "ظاهر خسته‌ی" شما را بهبود دهد.
  • این درمان باعث شده تا شما راحت‌تر آرایش کنید.

متقاضیان مناسب برای رفع پف چشم چه کسانی هستند؟


یک کاندید مناسب شرایط زیر را دارا خواهد بود:

  • حتی با وجود خواب کافی خسته به نظر می‌رسد.
  • در طول روز دارای پف زیر چشم می‌باشد.
  • پوست  اضافه و چربی زیر چشم شما وجود دارد.
  • دارای حداقل ۱۸ سال سن و بالاتر از آن بوده و از نظر فیزیکی و روانی سالم است.
  • مشکلات سلامتی مانند آب سیاه، فشار خون بالا، کم کاری تیروئید ندارد.

افرادی که از هر یک از مشکلات زیر رنج می‌برند متقاضیان درمان غیر جراحی هستند:

  1. فشار خون بالا
  2. بیماری‌های قلبی عروقی
  3. خشکی چشم
  4. جداشدگی شبکیه
  5. گلوکوم
  6. دیابت
  7. تیروئید پرکار
  8. فشار خون بالا
  9. بیماری گریوز

اگر شما هر گونه مشکل چشم پزشکی، گردش خون، و یا هر یک از موارد فوق را دارید، باید از متخصص خود جهت انجام گزینه‌های بدون جراحی جهت رفع پف چشم مشاوره بگیرید.

درمان


برخی از محبوب‌ترین درمان‌ها برای رفع پف چشم یا چشم‌های گود رفته عبارتند از:

تزریق ژل

ژل‌ها از اسید هیالورونیک که یک ماده طبیعی در پوست است تشکیل شده‌اند. این ماده به حفظ هیدراته بودن پوست کمک کرده و در نتیجه ظاهری نرم و جوان به آن می‌دهد. فیلرها موادی مناسب برای اصلاح ظاهر چشم‌های گود رفته بوده و می‌توانند برای کانتور و بازسازی نواحی‌ از صورت استفاده شوند.

تزریق چربی

 

از دست دادن حجم (چربی و استخوان) از نواحی زیر چشم، یک دایره‌ی تیره یا فرورفتگی در زیر پلک پایین‌تر ایجاد می‌کند. تزریق چربی به عنوان بخشی از عمل جراحی پلک تحتانی و یا تزریق به نواحی گود رفته واقع در زیر پلک تحتانی، ممکن است کمک کننده باشد. تزریق چربی به نواحی هدف را می‌توان به تنهایی و به عنوان یک عمل جراحی مستقل که در آن چربی از شکم گرفته شده، پردازش و تزریق می‌شود، انجام داد. در برخی از موارد، پف‌های پلک تحتانی  را می‌توان با ترمیم یا تقویت بافت نرم که به طور معمول آنها را عقب نگه می‌دارد، درمان کرد.

مزوتراپی

 

مزوتراپی یک روش اثبات شده شامل استفاده از تزریقات دارویی و داروهای هومیوپاتی به چربی زیر پوستی است. این روش برای کاهش ظاهر سلولیت و نواحی کوچک چربی و بهبود برخی از مشکلات دیگرموثر است.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

در این تکنیک با بهره گیری از فاکتورهای رشد و هدف قرار دادن مجدد آن‌ها به ناحیه مورد نظر موجب تشویق سلول‌ها برای ترمیم و بازسازی می‌شوند. این روش می‌تواند برای جوانسازی پوست و کاهش نشانه‌های ناشی از ترک‌های پوستی و اسکار مؤثر باشد.

لیزر درمانی 

لیزر منبع پف زیر چشم را با ارسال مقادیر زیادی از نور به پوست زیر چشم هدف قرار می‌دهد. نور توسط رگ‌های خونی یا نواحی دارای رنگدانه در پوست جذب می‌شود. لیزر سطح پوست را صاف کرده و چین و چروک‌ها را کاهش داده یا از بین می‌برد. این عمل  موجب بهبود ظاهر کلی چشم‌ها شده و همچنین پف چشم و حلقه‌های سیاه زیر چشم را کاهش می‌دهد. با این حال، چنان چه پوست اطراف چشم صاف باشد، ممکن است این درمان میزان رنگدانه ها را کاهش ندهد. در حالی که این روش درمانی نسبت به عمل جراحی کمتر تهاجمی است، ممکن است در برخی افراد احساس سوزن سوزن شدن ناشی از لیزر و اثرات جانبی شامل قرمزی به وجود آید.

درمان جراحی یا بلفاروپلاستی

جراحی درمان پف چشم به جوانسازی صورت کمک می‌کند. این عمل جراحی برای برداشتن پوست اضافی و بافت چربی از بالای چشم بوده.، همچنین این جراحی می‌تواند برای برداشتن پوست اضافی و بافت چربی از زیر چشم مورد استفاده قرار گیرد و چین و چروک‌های گوشه‌های چشم که اغلب به عنوان پا کلاغی شناخته شده است را صاف کند. شما می‌توانید از این روش انتظار دستیابی به نتایج پایدار و مطلوب را داشته باشید: چربی‌ که مسئول تورم و ایجاد پف چشم است، باز نخواهد گشت. هر چند این روش موجب کاهش چین و چروک‌های پا کلاغی،حلقه‌های تیره، یا افتادگی ابرو نمی‌شود. شما ممکن است قادر به اصلاح این موارد از طریق عمل‌های جراحی دیگر همزمان با عمل جراحی پلک چشم باشید.
با گذشت زمان و با بالا رفتن سن و افتادگی و شل شدن پوست، ممکن است خطوط و چین و چروک‌ها روی پوست ظاهر شوند. اما در بسیاری افراد روند طبیعی بالا رفتن سن چیزی از مزایای عمل جراحی پلک چشم کم نمی‌کند. بعضی اوقات افراد تحت عمل جراحی اصلاحی جزئی قرار گرفته یا تمایل به انجام عمل‌های زیبایی صورت دارند که می‌توانند اثر مثبتی بر ظاهر پوست دور چشم داشته باشند.

عوارض جانبی موقت


چندین عوارض جانبی شایع هستند که می‌توانند حتی در صورت یک عمل جراحی موفق در هنگام از بین بردن پف چشم به وجود آیند. برخی از این عوارض جانبی عبارتند از:

  • زخم شدن (اگر یک برش ایجاد شده است)
  • درد
  • تورم و خونریزی
  • عفونت (اگر با فیلر انجام شده است)

زخم، درد و تورم را می‌توانید از طریق کمپرس سرد و پماد (تجویز شده توسط دکتر) مهار کنید. در صورتی که شما دچار خونریزی هستید، از بالا نگه داشتن سر خود در زمان خواب اطمینان حاصل کرده و عضلات صورت خود را به میزان زیاد حرکت ندهید. اگر شما فکر می‌کنید که پف‌های زیر چشم عفونی شده‌اند، با پزشک معالج خود تماس بگیرید. در صورت عفونی شدن شما باید دوباره به بیمارستان مراجعه کنید.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷