چربی پوست صورت و بدن: روشهای درمان و رفع آن

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

پوست چرب (سبوره) ناشی از چربی زیاد پوست (سبوم) است. در زمان بلوغ، سطوح بالای اندروژن، که هورمون‌های مردانه موجود در هر دو جنس زنان و مردان است، سیگنالی به غدد چربی پوست، برای بلوغ پوست، می‌فرستند. در این زمان، بدن شروع به تولید چربی بیشتر در صورت می‌نماید. برای برخی افراد، غدد چربی، بیش از حد فعالیت می‌کنند و پوست آنان ظاهری چرب پیدا می‌کند. این ظاهر چرب، معمولا پس از بلوغ، تا حدودی کمتر می‌شود ولی می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد و اغلب بصورت فصلی، همزمان با آب و هوای گرم و مرطوب، تشدید می‌شود. خبر خوب اینکه اکثر متخصصین اتفاق نظر دارند که پوست چرب پیری پوست را کند می‌نماید و چروک‌های کمتری ایجاد می‌شود. خبر بد اینکه پوست چرب می‌تواند موجب ظاهری بسیار چرب شود. همچنین، بطور کلی افرادی با پوست چرب‌تر معمولا از جوش صورت بیشتر رنج می برند.

چربی تولید شده توسط بدن به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند ولی هر چیز خوبی می‌تواند مفید نباشد. چربی بیش از حد می‌تواند موجب لکه‌ها و عود جوش صورت شود. خوشبختانه، راه‌های بسیاری برای کاهش چربی پوست وجود دارد. روش‌های پاکسازی پوست از پاک کننده‌های معمول بدون نسخه پزشک تا لوسیون‌های نسخه شده و درمان‌های زیبایی، متغیر است. متخصصین ما در کلینیک زیبایی سپید با ارائه‌ی مشاوره‌ی تخصصی در خصوص علل چربی پوست و مشکلات ناشی از آن، انواع روش‌های درمانی را به شما معرفی می‌کنند. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸-۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳-۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷ تماس بگیرید.

دلایل پوست چرب


پوست چرب، آرایش را از بین می‌برد، روزنه‌های پوست را مسدود می‌کند و حل آن مانند کابوس است. اجازه ندهید پوست چرب، شادی را از شما بگیرد. با درمان عوامل ریشه‌ای، این مشکل را برطرف کنید. دراینجا، پنج دلیل معمول برای پوست چرب را ذکر می‌کنیم:

استفاده از مواد آرایشی

آرایش یک راه فوق‌العاده برای پوشاندن آکنه، چربی پوست و جوش صورت است. ولی آنچه به پوست خود می‌زنید همانقدر مهم است که چگونه آن را پاک می‌کنید. هنگام انتخاب مواد آرایشی، محصولاتی با برچسب "بدون چربی" و "غیر جوش زا" را خریداری کنید. هنگام پاک کردن آرایش، از یک تونر با کیفیت برای پاک کردن بقایای چربی و آلودگی حاصل از استفاده از مواد آرایشی استفاده کنید. از تونرهایی با فرمولاسیون مخصوص برای زدودن آلودگی‌های باقیمانده، تقویت بازسازی سلولی و کمک به کاهش خطوط ریز روی صورت، استفاده کنید.

عوامل محیطی

رطوبت زیاد، موجب تعریق و چرب شدن صورت می‌شود. در نواحی گرم و مرطوب، به محض اینکه قدم به بیرون از ساختمان می‌گذارید، می‌توانید رطوبت و چربی اضافی را احساس کنید. حتما همه کارهای لازم برای پاکسازی صورتتان را برای مبارزه با طبیعت، انجام دهید. برای روزهای گرم و مرطوب، از ژل‌های پاک کننده صورت اسید گلیکولیک استفاده کنید. این اسید گلیکولیک بافر شده پاکسازی عمقی انجام می‌دهد و ناخالصی‌های ناشی از آلودگی، آرایش و چربی‌های اضافی را پاک می‌کند.

رژیم غذایی

همه می‌دانیم که تغذیه صحیح، مزایای بسیاری دارد. ولی گاهی، ممکن است در خوردن برخی موادغذایی زیاده‌روی کنیم. ولی بدانید که برای برخی افراد، خوردن غذاهای بسیار شیرین می‌تواند موجب تولید بیش از حد چربی شود. برای حل این مشکل از ماسک آکنه‌ی گوگردی استفاده کنید، که راهی بسیار عالی برای حفظ پوستی متعادل است که برق نزند.

استرس

ما در دنیای پرتنشی زندگی می کنیم. پوست ما در هنگام استرس، معمولا چربی بیش از حد تولید می‌کند. ما راهکارهای خوبی برای رهایی از نگرانی درباره صورت براق داریم. این مشکل را با استفاده از کمی تونر حل کنید. این کار به تعادل روزنه‌های پوست و ایجاد پوستی بی‌نقص کمک می‌کند.

سن

پوست، با افزایش سن، همیشه در حال تغییر است. ممکن است جوش و چین و چروک را همزمان، تجربه کنید. یافتن راه حلی برای آکنه که پوست شما را پیر نکند، حائز اهمیت فراوان است. مرطوب کننده احیا کننده و تنظیم کننده PH صورت، حاوی گلیکولیک اسید، ترکیب شیمیایی پوست را تنظیم کرده و تعادل را به آن بازمی‌گرداند، این مرطوب کننده‌ها راه حلی برای ضد پیری پوست  و مشکلات آکنه است.

درمان پوست چرب


دارودرمانی و درمان‌های موضعی

آکوتان

درحالیکه آکوتان درمان اصلی آکنه کیستی است، دوز پایین آن می‌تواند به کنترل چربی نیز کمک کند. ولی بسیار مراقب باشید، می‌دانیم که آکوتان اثرات جانبی بدی دارد، به همین دلیل باید این موضوع را با متخصص پوست، در میان بگذارید.

قرص های ضدبارداری

برخی قرص‌های ضد بارداری در ‌واقع می‌توانند، به کاهش چربی پوست کمک کنند. چرا؟ زیرا مقدار زیادی از تولید چربی، تحت تاثیر هورمون‌ها است و از آنجا که قرص‌های ضد بارداری، هورمون‌ها را تثبیت می‌کنند، می‌توانند مقدار چربی تولید شده توسط پوست را کاهش دهند.

کرم‌های نسخه پزشک

کرم‌های نسخه پزشک که حاوی ترتینوئین، اداپالین یا تازاروتین، هستند، می‌توانند ظاهر چرب پوست را با بستن روزنه‌ها و به حداقل رساندن تولید چربی پوست، بهبود بخشند. ولی این محصولات، می‌توانند تحریک کننده باشند، بنابراین، اطمینان حاصل کنید که از آنها فقط بر روی نواحی چرب صورتتان استفاده می‌کنید.

لایه بردارهای شیمیایی

لایه بردار شیمیایی دسته بندی کلی از تعدادی درمان‌های شیمیایی مورد استفاده برای لایه برداری و جوانسازی پوست است.  در فرآیند لایه برداری، لایه بردارهای شیمیایی معمولا برای رفع خطوط ریز و چین و چروک‌ها، روشن ساختن لکه های تیره برای داشتن رنگ پوست یکنواخت‌تر و نرم‌تر نمودن بافت پوست، به کار می‌روند. لایه بردارها برای باز کردن روزنههای مسدود، برای بیمارانی با پوست مستعد چربی یا آکنه، مانند پوست‌های چرب، نیز مفید هستند.

لیزر تراپی

اگر کرم‌ها و دارودرمانی نتواند برای رفع پوست چرب مفید باشد، باز هم انتخاب‌هایی برای درمان جوش وجود دارد، لیزر  یکی از گزینه‌هایی است که  جلسات آن در مطب متخصص پوست انجام می‌شود.

IPL درمان جدیدی برای بهبود شرایط پوست است. این درمان برای بیمارانی مناسب است که درمان مرسوم آکنه، درمان‌های موضعی، کرم‌ها، قرص‌ها و ... برایشان جواب نداده یا علائم منفی نسبت به آن نشان داده‌اند و در نهایت، منتظر پاسخی دیگر برای مشکل پوست چرب و جوش‌های خود هستند. درمان آی پی ال فقط برای پوست‌های روشن مناسب است و نه پوست‌های برنزه. طول موج اول بر روی لایه سطحی پوست بیرونی (اپیدرم) عمل می‌کند. عملکرد آن دو جنبه دارد، باکتری‌هایی که تا حدودی منشاء بروز آکنه هستند را از بین می‌برد و رگهای خونی که غدد چربی را تغذیه می‌کنند، تخریب می‌کند. طول موج دوم نفوذ عمیق‌تری دارد. این طول موج، سلول‌های فیبروبلاست سازنده کلاژن را تحریک می‌کند. بنابراین، روزنه‌ها می‌توانند کوچک‌تر شوند. مدت زمان یک فلاش نور لیزر در یک هزارم ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. هرچند، اگر درمان سریع باشد، بدون درد نخواهد بود. برای حصول نتیجه، قرمزترین جراحات، با لیزر دیگری درمان می‌شوند که رگ‌ها را خرد می‌کند.

پیشگیری


  • مواد قابض، صابون‌های قوی و الکل‌ها: این مواد، پوست را خشک و تحریک می‌کنند. ممکن است جایی خوانده باشید که استفاده از چنین موادی موجب می‌شوند پوست با ترشح چربی بیشتر، این مشکلات را جبران کند. هیچگونه شواهد علمی برای تایید این امر وجود ندارد ولی بر اساس گفته‌ها، برای بعضی از افراد، این مورد دیده شده است. فارغ از این موارد، این محصولات، پوست را تحریک می‌کنند و تحریک پوست می‌تواند به آکنه منجر شود.
  • پاکسازی بیش از حد: شستن زیاد صورت برای رفع برق ناشی از پوست چرب، ممکن است وسوسه کننده باشد. هرچند، در صورتی که مستعد آکنه هستید، شستن زیاد پوست یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. شستن زیاد، موجب خشکی و تحریک زیاد می‌شود، که می‌دانیم هر دو آنها علائم آکنه را افزایش می‌دهند. صورت خود را به روش مناسب، و تنها دو مرتبه در روز بشویید.
  • مواد آرایشی سنگین: محققین هیچ تحقیق خاصی بر روی این موضوع انجام نداده‌اند که چگونه کرم پودرهای سنگین یا دیگر مواد آرایشی چرب، بطور خاص بر تولید چربی اثر می‌گذارند، ولی بر اساس آنچه بین افراد گفته می‌شود، بنظر می‌رسد این محصولات موجب می‌شوند علائم پوست چرب را تجربه کنید. فارغ از اینکه آیا این مواد آرایشی سنگین، چربی تولید می‌کنند یا نه، باید از آنها اجتناب کرد زیرا احتمال وجود مواد مسدودکننده روزنه‌ها، در چنین محصولاتی هست.
  • استروئیدهای آنابولیک: اگرچه این امری روشن است، ولی از استروئیدهای آنابولیک اجتناب کنید زیرا می‌توانند موجب سطوح غیر‌طبیعی بالای آندروژن شده و باعث شوند غدد چربی مقادیر بسیار زیادی چربی ترشح کنند که گاهی درمان آکنه را دشوار می‌سازد.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷