درمان، از بین بردن و رفع خط خنده و لبخند

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

خطوط خنده، چروک‌هایی شبیه پرانتز هستند که با افزایش سن، در هر دو طرف دهان شکل می‌گیرند. در اصطلاح پزشکی، به آن‌ها "خطوط نازو لابیال" گفته می‌شود. درحالی‌که خطوط خنده نشانه وجود لبخند و خوشحالی در زندگی شما می‌باشد، اما ممکن است برای صورت یک ویژگی ناخوشایند در نظر گرفته شود. عوامل متعددی در گسترش خطوط خنده مؤثر است. در صورت ابتلا به این عارضه، گزینه‌های درمانی متعددی برای رفع آن‌ها در دسترس است.

خط لبخند اگرچه نشان‌دهنده‌ی خندان بودن است اما به دلیل اینکه نشان‌دهنده‌ی بالا رفتن سن نیز هست، افراد زیادی درصدد رفع آن هستند. به همین دلیل متخصصان ما در کلینیک سپید با در نظر گرفتن نیازها، سن و شرایط شما، روش‌های مختلفی را برای رفع خط لبخند به شما ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از روش‌های درمانی یا زیبایی رفع خط خنده و یا رزرو نوبت برای مشاوره با متخصصان ما، می‌توانید با شماره تلفن  ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸ ۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳ ۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷  تماس حاصل فرمایید.

علل شکل‌گیری خطوط لبخند


شکل‌گیری خطوط خنده همانند سایر خطوط و چین‌ و چروک‌های صورت می‌تواند منشأ واحدی داشته باشد. خطوط پیشانی، چین‌وچروک‌های اطراف چشم، خطوط خنده و چین‌های مشابه آن، در اثر انقباض مکرر عضلات صورت در طول سالیان متمادی، ایجاد می‌شوند.

مهم‌ترین عوامل مؤثر در شل گیری خطوط خنده عبارت‌اند از:

آسیب ناشی از نور خورشید

نور خورشید نقش بسیار مهمی در آسیب‌دیدگی پوست دارد. تابش اشعه ماوراءبنفش به‌صورت طبیعی و یا مصنوعی، می‌تواند بر روی فرآیندهای بیوشیمیایی ضروری پوست اثر بگذارد. همچنین نور خورشید باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در پوست می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که فرایندهای تخریبی را در پوست ایجاد کرده و باعث آسیب‌دیدگی سلول‌های پوستی می‌شوند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث خشک شدن پوست می‌شود. خطوط عمودی بالای لب بالا نیز در اثر انقباض مکرر عضلات لب در هنگام دم و بازدم دود سیگار است. همچنین دود سیگار، پوست را بیشتر در معرض رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهد که درنهایت منجر به تشکیل چین‌وچروک‌ها می‌شود.

مرطوب نکردن مناسب پوست

پوست خشک بیشتر در معرض تشکیل خطوط خنده قرار می‌گیرد؛ مرطوب کردن پوست بر اساس شرایط آن، راهکاری است که برای جلوگیری از پیری پوست به‌صورت روزانه باید مدنظر قرارگرفته شود.

نحوه خوابیدن

به نظر می‌رسد نحوه خوابیدن ما نیز نقش مؤثری در شکل‌گیری خطوط خنده داشته باشد. اگرچه نمی‌توان همیشه نحوه خوابیدن را کنترل نمود، اما توصیه می‌شود برای جلوگیری از تشدید خطوط خنده، به پشت بخوابید.

رژیم غذایی ضعیف

خطوط روی پوست و چین‌وچروک‌ها صرفاً در اثر عوامل ژنتیکی یا مراقبت ضعیف از پوست ایجاد نمی‌شوند. عامل بسیار مهم دیگر رژیم غذایی ضعیف است که می‌تواند پیری پوست را تسریع کند. یک رژیم غذایی ضعیف می‌تواند شامل غذاهای فرآوری شده یا سایر غذاهای بسیار شیرین یا شور باشد که اغلب حاوی مقدار زیادی چربی اشباع‌شده نیز هستند.

از دست دادن کلاژن و الاستین پوست

در طول گذر زمان پوست به‌تدریج توانایی خود را در تولید کلاژن و الاستین از دست می‌دهد. سطح اسید هیالورونیک کاهش می‌یابد و رادیکال‌های آزاد به‌راحتی می‌توانند افزایش یابند، به‌خصوص وقتی که ما دچار عادت‌های غلط و سبک زندگی نادرست باشیم.

عدم خواب کافی

کمبود خواب موجب ترشح کورتیزول می‌شود، ماده‌ای که ارتباط سلول‌ها را ضعیف می‌کند، درنتیجه پوست ممکن است دچار افتادگی شود.

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی می‌توانند منجر به خشکی پوست، پیری زودرس و بسیاری از بیماری‌های پوستی شود، مانند خطوط خنده، بیماری روزانه، درماتیت تماسی، اگزما و دیگر بیماری‌هایی که ممکن است در اثر مواد شیمیایی ایجاد گردد.

برنزه کردن داخل سالن‌های زیبایی

برنزه کردن بدن در سالن‌های زیبایی با پیری زودرس پوست در ارتباط است.

استرس

قرار گرفتن در تنش و استرس می‌تواند به‌شدت روی پوست شما اثر بگذارد، زیرا باعث تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود، بنابراین روند پیر شدن پوست سرعت می‌یابد و در ایجاد مشکلات پوستی از قبیل خطوط خنده مؤثر واقع می‌شود.

متقاضیان مناسب درمان


متقاضیان مناسب ازبین بردن خط خنده، زنان و مردانی هستند که از ظاهر چین‌وچروک صورت خود احساس ناخوشایندی دارند. اگر پوست اطراف دهان شما دچار خطوط عمیق شده باشد و قصد برطرف کردن آن‌ها را داشته باشید، درمان خطوط خنده می‌تواند برای شما مناسب باشد. اکثر بزرگسالانی که از سلامت عمومی خوبی برخوردارند، می‌توانند از درمان‌هایی نظیر تزریق ژل و چربی بهره ببرند.

درمان خط خنده


چندین روش درمانی برای رفع چین‌وچروک‌ها و از بین بردن خط خنده وجود دارد.

داروها و کرم‌ها

رتینوئیدهای موضعی

مشتقات ویتامین A، رتینوئیدها - مانند ترتینوئین (Renova، Retin-A) و تازاروتن (Avage، Tazorac) – درصورتی‌که بر روی پوست اعمال شوند، می‌تواند خطوط ظریف، لکه‌های پوستی و زبری پوست را کاهش دهد.

کرم‌های ضد چین‌وچروک

اثربخشی کرم‌های ضد چروک به مواد فعال تشکیل‌دهنده آن بستگی دارد. رتینول، آنتی‌اکسیدان‌ها و برخی از پپتیدها می‌توانند به بهبودی (خفیف تا متوسط) چین و چروک‌ها منجر شوند.

درمان با لیزر و رادیو فرکانسی (آر اف)

در درمان جوان‌سازی با لیزر فرسایشی (ابلیتیو) برای از بین بردن خط خنده، پرتوهای لیزر به لایه بیرونی پوست (اپیدرم) تابانده می‌شوند؛ این امر باعث تخریب لایه اپیدرم و گرم شدن لایه زیرین پوست (درم) می‌شود. درنتیجه تولید و رشد فیبرهای کلاژن تحریک می‌گردد. هم‌زمان با التیام لایه بیرونی پوست، پوست نرم‌تر شده قوام آن افزایش می‌یابد. به کمک سایر تکنیک‌های درمانی لیزر مانند جوان‌سازی با لیزر "غیر فرسایشی فرکشنال" می‌توان زمان بهبودی و عوارض جانبی بیمار را کاهش داد. برای افرادی که شدت چین‌وچروک آن‌ها متوسط است، لیزر غیر فرسایشی مناسب‌تر است، زیرا که نتیجه درمان ظریف‌تر خواهد بود. به‌طورمعمول لیزرهای غیر فرسایشی نسبت به لیزرهای فرسایشی نیاز به تکرار بیشتری دارند.

همچنین دستگاهی وجود دارد که به‌جای استفاده از نور لیزر از امواج رادیوفرکانسی (RF) استفاده می‌کند. این روش غیر فرسایشی نیز می‌تواند به‌صورت خفیف تا متوسط، قوام پوست را افزایش دهد.

لایه‌بردارهای شیمیایی

پزشک یک ماده شیمیایی اسیدی را بروی قسمت مورد نظر پوست قرار می‌دهد؛ این کار باعث از بین رفتن لایه بیرونی پوست شما می‌شود، در نتیجه عوارضی همچون لکه‌های ناشی از افزایش سن، کک‌ومک و خطوط خنده برطرف می‌گردند. بسته به عمق لایه‌برداری ممکن است تا رسیدن به نتیجه مطلوب، چندین نوبت لایه‌برداری نیاز باشد.

میکرودرم ابریژن

در روش میکرودرم ابریژن تنها لایه نازکی از پوست برداشته می‌شود. به‌طورمعمول برای رسیدن به نتیجه مطلوب توسط این روش از بین بردن خط خنده، درمان چندین نوبت تکرار خواهد شد.

سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس)

هنگامی که بوتاکس در مقادیر مناسب به عضلات خاصی تزریق شود، جلوی انقباض عضلات گرفته می‌شود. وقتی عضلات نتوانند منقبض و سفت شوند، ظاهر پوست صاف و چروک‌ها کاهش خواهد یافت. به‌طورمعمول نتیجه درمان سه تا چهار ماه دوام خواهد داشت. برای حفظ نتیجه درمان از بین بردن خط خنده تکرار تزریق، لازم است.

تزریق ژل و چربی

تزریق ژل و چربی در بافت‌های نرم، که می‌تواند شامل: چربی، کلاژن و اسید هیالورونیک (Restylane، Juvederm، و غیره) باشد، در کاهش چین‌وچروک و خطوط عمیق صورت مؤثر است. این تزریق می‌تواند فرورفتگی‌ها و چروک‌های پوستی را اصلاح نماید. ممکن است به‌صورت موقت در ناحیه تزریق عوارضی همچون: تورم، قرمزی و کبودی را تجربه نمایید. ممکن است هر چند ماه یک بار نیاز به تزریق مجدد باشد.

لیفت با نخ

لیفت با نخ یک روش درمان خط خنده است که به کمک آن افتادگی پوست در ناحیه پایین صورت و گردن اصلاح می‌شود. چندین دهه است که از این روش استفاده می‌شود و مدام درحال ‌توسعه و پیشرفت است. انواع مختلفی از نخ‌های جراحی وجود دارد که در روش لیفت با نخ بدون ایجاد خطری برای بیمار مورداستفاده قرار می‌گیرند. استفاده از نخ‌های جراحی در عمل‌های جراحی و سایر درمان‌های پزشکی سابقه‌ی طولانی و گسترده دارد. مواد موجود در نخ‌ها تقریباً هیچ‌گونه عوارض جانبی در پی نخواهند داشت.

پیشگیری از خط لبخند


رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی سالم شامل: ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها، برای ساختن استخوان و بافت‌های پوست ضروری است. میوه‌ها و سبزیجات، حاوی آنتی‌اکسیدان و چربی‌های ضروری هستند که برای تغذیه پوست و افزایش توانایی آن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد، ضروری است. سبزیجات دارای برگ سبز، هویج، گوجه‌فرنگی و انواع توت‌ها حاوی ویتامین‌های: A، E، C و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند و بدن را در مقابل بیماری‌ها مقاوم می‌کنند، همچنین برای دفع سموم و آلاینده‌های محیطی بسیار مفید هستند.

ورزش صورت

ورزش دادن صورت مانند: لبخند زدن، خمیازه کشیدن و بالا و پایین بردن ابروها می‌تواند به حفظ عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری آن‌ها کمک نماید. همراه با مراقبت صحیح از پوست، ورزش صورت حجم و شکل عضلات روی استخوان‌ها را تقویت می‌کند، درنتیجه پوست شما صاف‌تر به نظر خواهد رسید.

مراقبت مناسب از پوست

اصول مراقبت صحیح از پوست شامل تمیز کردن پوست با آب و صابون ملایم و یا درصورتی‌که خشک بودن نوع پوست، استفاده از کرم‌های پاک‌کننده است. این کار باید در صبح و شب قبل از خواب انجام شود. به‌صورت روزانه مواد آرایشی باید تمیز شوند تا منافذ و غدد چربی پوست مسدود نگردند. مرطوب‌کننده و کرم ضد آفتاب نیز باید به‌صورت روزانه استفاده شود.

خواب

بزرگسالان باید حداقل ۶ تا ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشند. هرچند همیشه زندگی روزمره، این اجازه را به ما نمی‌دهد، اما سعی کنید تا آنجایی که می‌توانید از خواب کافی برخوردار شوید تا پوست و ظاهر شما در بهترین شرایط مطلوب خود قرار بگیرد.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷