درمان و رفع افتادگی پلک

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

افتادگی پلک یک بیماری است که باعث افتادن پلک بالایی و یا کل پلک می‌شود. اگر افتادگی پلک شدید شود با مسدود کردن قسمتی و یا کل مردمک چشم باعث می‌شود تا میدان دید فرد محدود شود. اگرچه این بیماری در پی افزایش سن به وجود می‌آید اما می‌تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ دهد. اصلی‌ترین نشانه‌ی افتادگی پلک، شل شدگی و افتادن پلک‌ها می‌باشد و درنتیجه میدان دید فرد محدودشده و چشم آسیب‌دیده اشک بیشتری تولید می‌کند. شخصی که دچار افتادگی پلک باشد به‌سختی می‌تواند چشم خود را باز نگه دارد و ممکن است برای باز نگه‌داشتن چشم خود سرش را به سمت عقب ببرد و یا مرتباً ابروهایش را به سمت بالا بکشد. در هنگام خستگی به دلیل خسته بودن عضلات افتادگی پلک بیشتر به چشم می‌آید. در صورت مشاهده‌ی علائم گفته‌شده، باید به پزشک مراجعه کنید. خوشبختانه روش‌های متنوعی برای درمان افتادگی پلک چشم‌ها وجود دارد که بنا بر تشخیص پزشک و شرایط بیمار، قابل‌استفاده هستند.

در هنگام مشاهده‌ی دیگر نشانه‌های افتادگی پلک به همراه شل شدن پلک‌ها، بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کرده و برای درمان این بیماری کمک‌های پزشکی دریافت کنید. از دیگر شرایطی که سریعاً به مراجعه به پزشک احتیاج دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افتادگی پلک در کودکان و درزمانی که یکی از پلک‌ها به‌صورت ناگهانی می‌افتد و یا بسته می‌شود.

برای درمان افتادگی پلک روش‌های متعددی وجود دارد از جمله: تزریق ژل، تزریق چربی، بوتاکس و جراحی. متخصصین ما در کلینیک زیبایی سپید  با ارائه‌ی مشاوره‌های تخصصی در مورد علت و رفع افتادگی پلک به شما کمک می‌کنند تا بهترین روش را برای درمان افتادگی پلک انتخاب کنید. جهت رزرو وقت برای مشاوره و یا رزرو نوبت برای درمان در کلینیک سپید می‌توانید از طریق شماره‌های ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸-۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳-۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷ با ما تماس بگیرید.

دلایل افتادگی پلک


از دلایل افتادگی پلک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف ماهیچه‌هایی که وظیفه بالا کشیدن پلک را بر عهده‌دارند.
  • آسیب عصب‌هایی که ماهیچه‌ها را کنترل می‌کنند.
  • شل شدن پوست پلک بالایی
  • افزایش سن
  • وجود افتادگی پلک قبل از تولد
  • نتیجه‌ی بیماری و یا آسیب‌دیدگی‌های قبلی
  • وجود تومور در اطراف و یا پشت چشم
  • دیابت
  • سندروم هورنر
  • میاستنی گراویس
  • سکته
  • تورم پلک مانند گل‌مژه

نشانه‌ها


  • در ابتدا احساس مسدود شدن قسمت بلایی میدان دید
  • هنگامی‌که پلک افتاده مردمک چشم را پوشاند قسمت پایینی میدان دید نیز مسدود  می‌شود.
  • کودکان ممکن است سرخود را به سمت عقب خم کنند تا به‌صورت زیرچشمی ببینند.
  • همچنین ممکن است در اطراف چشم احساس خستگی و سوزش به وجود بیاید.
  • باوجود احساس خشکی چشم میزان تولید اشک در چشم افزایش می‌یابد.

انواع افتادگی پلک


  • کشیدگی و یا پارگی عضلات بالابرنده پلک: این رایج‌ترین نوع افتادگی پلک بالایی می‌باشد. تاندون‌های ماهیچه‌های بالابرنده‌ی پلک ممکن است کشیده و یا پاره گردند و باعث افتادگی پلک شوند. این فرایند شبیه به پیچ‌خوردگی و کشش تاندون زانو است. پارگی عضلات بالابرنده پلک بیشتر در افراد بالای ۳۰ سال رخ می‌دهد و با افزایش سن احتمال وقوع این بیماری بیشتر می‌شود.
  • افتادگی پلک مادرزادی: افتادگی پلک مادرزادی رایج‌ترین نوع افتادگی پلک است که از زمان تولد در فرد وجود دارد. این بیماری ممکن است در یک و یا در هر دو پلک رخ دهد و می‌تواند ضعیف و یا شدید باشد. دلیل اصلی این نوع افتادگی پلک تشکیل نشدن ماهیچه‌های بالابرنده به‌صورت کامل است.

درمان افتادگی پلک


تزریق ژل

سال‌های سال است که کلاژن از محبوب‌ترین ژل‌های تزریقی محسوب می‌شود اگرچه حتماً باید قبل از تزریق این ماده از فرد تست حساسیت گرفته شود چراکه کلاژن تزریقی در بسیاری از افراد باعث ایجاد آلرژی می‌شود. از آنجایی‌که کلاژن توسط بدن جذب می‌شود فقط ۳ ماه در بافت صورت باقی می‌ماند و پس‌ از این تزریق دوباره باید تکرار شود. به‌تازگی مولکولی را که به‌طور طبیعی بین سلول‌های بدن و در ماده‌ی اسید هیالورونیک یافت می‌شود را به‌عنوان یک ماده‌ی پیونددهنده به این ژل‌ها اضافه کرده‌اند. این مولکول باعث می‌شود تا ژل قبل از جذب شدن به مدت ۶ تا ۷ هفته در پوست باقی بماند. از دیگر انواع ژل‌های تزریقی می‌توان به ژل رادیس (Radiesse) اشاره کرد که حاوی ذرات میکروسکوپی کلسیم می‌باشد و به زیرپوست تزریق می‌شود. این ماده تا قبل از این‌که به‌صورت کامل جذب شود نزدیک به ۲ سال در بافت پوست باقی می‌ماند.

تزریق چربی

تزریق چربی به معنای انتقال چربی است. این نوع جراحی زیبایی تحت بی‌حسی موضعی و با استفاده و یا عدم استفاده از داروهای مسکن صورت می‌گیرد. سلول‌های چربی از دیگر نقاط بدن بیمار گرفته می‌شود و برای درمان افتادگی پلک به اطراف چشم تزریق می‌شوند. بسته به میزان چربی موردنیاز چیزی بین ۱۰ تا ۱۰۰ سی‌سی چربی از بدن گرفته می‌شود. این چربی قبل از تزریق به‌خوبی تجزیه می‌شود.

بوتاکس

بوتاکس معمولاً برای از بین بردن و یا کاهش آثار افتادگی پلک استفاده می‌شود. این ماده به زیرپوست و در اطراف چشم تزریق می‌شود. بوتاکس که از پروتئین‌های تصفیه‌شده به وجود می‌آید باعث ریلکس شده ماهیچه‌ها می‌شود به و جوان‌سازی چشم کمک می‌کند. به دلیل این‌که در طول این تزریق از هیچ‌گونه داروی مسکن و بی‌حسی استفاده نمی‌شود، فرد می‌تواند بلافاصله بعد از تزریق فعالیت‌های روزانه خود را از سر گیرد. امکان دارد که فرد بعد از تزریق به سردرد بسیار جزئی دچار شود. این درمان برای تأثیرگذاری کامل به ۶ تا ۸ روز زمان احتیاج دارد و اثر آن بین ۳ تا ۶ ماه باقی می‌ماند. گاهی نیاز است تا فرد ۱ تا ۲ هفته بعد از تزریق اولیه یک تزریق دوباره داشته باشد.

جراحی لیزر پلک


لیزر جوان‌سازی پلک به‌آسانی و توسط لیزر کربن دی‌اکسید انجام می‌شود. در این روش چشم به کمک صفحه‌ای فلزی پوشانده و محافظت می‌شود و لیزر برشی را در قسمت بالایی پلک ایجاد می‌کند تا هرگونه پوست و چربی اضافه را از پلک خارج کند. زخم ایجادشده به کمک چسب بافت و یا بخیه‌های حل شونده بسته می‌شود. همچنین پف زیر چشم به کمک برش کوچکی در قسمت داخلی پلک پایینی از بین می‌رود. در این قسمت به بخیه احتیاجی نیست و بریدگی جای زخمی از خود به‌جای نمی‌گزارد. بعدازاین از لیزر برای کشیدن و محکم کردن پلک پایینی استفاده می‌شود.

بالا کشیدن پلک

در بیشتر موارد این جراحی برای بالا کشیدن و استحکام بخشیدن به ماهیچه‌های بالابرنده‌ی پلک انجام می‌شود. خصوصاً اگر ماهیچه‌های بالابرنده ضعیف باشند این جراحی کمک می‌کند تا پلک و ابرو به سمت بالا کشیده شوند. جراحی بالا کشیدن پلک به‌غیراز کودکان تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی برای بالا کشیدن پلک از روی چشم و کمک به بهبود میدان دید فرد انجام می‌شود. این جراحی معمولاً در مطب پزشک و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بسته به کار موردنیاز بین ۴۵ دقیقه تا چند ساعت به طول می‌انجامد. بریدگی‌ها در طول پلک و در قسمت‌هایی که زیاد قابل‌تشخیص نیستند (در قسمت چین و شکن پلک بالایی و در زیر مژه‌ها در پلک پایینی) ایجاد می‌شود. جراح بافت‌های اضافه را از طریق این بریدگی‌ها خارج کرده و رخم را به کمک بخیه‌های ظریفی می‌بندد. بخیه‌های ایجادشده بعد از یک هفته از بین می‌روند. اثر بلفاروپلاستی برای مدت طولانی و گاهی برای همیشه باقی خواهد ماند.

پیشگیری


درواقع برای جلوگیری از افتادگی پلک به‌خصوص هنگامی‌که  بیماری بنا به دلایل وراثتی رخ می‌دهد نمی‌توان کار زیادی انجام داد. اما گاهی برخی از تغییرات کوچک در سبک زندگی به جلوگیری از این بیماری کمک می‌کند.

  • انجام آزمایش‌های چشمی به‌صورت مرتب: انجام سالیانه آزمایشات چشمی به جلوگیری از افتادگی پلک کمک می‌کند.
  • انجام تمرینات ورزشی باقاعده و منظم: افرادی با حجم بدنی بالاتر معمولاً درصد چربی بیشتری در خود دارند و این چربی اضافه می‌تواند در قسمت های بالایی پلک جمع گردد باعث افتادگی پلک شود.
  • پرهیز از کشیدن سیگار: کشیدن سیگار و یا بودن در معرض دود سیگار به همراه افزایش سن از اصلی‌ترین دلایل افتادگی پلک می‌باشند.
  • محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش: استفاده از عینک‌های ضد آفتاب از چشم‌ها در مقابل اشعه ماورا بنفش نوع A و نوع B محافظت می‌کند.

هزینه‌


هزینه رفع افتادگی پلک بسته به نوع روش و درمان متفاوت است. هزینه‌های جراحی افتادگی پلک چشم اگر به‌منظور درمان مشکلات کاربردی چشم انجام شود توسط بیمه پرداخت می‌گردد.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷