کوتاه و خواندنی درباره لیزر موهای زائد

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

موهای زائد همیشه یکی از دغدغه های خانمها بوده و هست. البته برخی از خانمها بیشتر از دیگران با آن دست و پنجه نرم می کنند. برخی از موهای بدن مانند موهایی که بر ساق پا وجود دارد و موهای زیر بغل یا موهای روی دست، موهای طبیعی هستند که ما چون آنها را دوست نداریم، موهای زائد می نامیم. ولی بعضی دیگر از موها واقعا زائد هستند و در حالت طبیعی در بدن انسان نباید وجود داشته باشد و دلیل وجودشان، یک اختلال در بدن می باشد مانند موهای زائدی که در چانه برخی خانمها می روید. این نوع موها معمولا جنبه هورمونی دارد.
در گذشته راههای از بین بردن کوتاه مدت برای موهای ناخواسته ی بدن استفاده می شد مانند شیو کردن یا استفاده از کرمهخای موبر. ولی امروزه پیشرفت تکنولوژی به کمک انسان آمده است و راههای بلند مدت تری را برای خلاص شدن از شر موهای زائد پیش پای افراد قرار داده است.
لیزر موهای زائد یکی از راههای از بین بردن موهای زائد در طولانی مدت است. البته لازم به ذکر است لیزر موهای زائد نه همیشگی است و نه کامل. بلکه نیاز به تکرار دارد. این تکرار در برخی از افراد حدود یک سال و در برخی دیگر ۶ ماه است. موهای زائدی که در بالا گفته شد که به دلایل هورمونی بوجود می آید، معمولا به لیزر مقاوم تر هستند و تعداد جلسات بیشتری برای از بین بردن آنها لازم است. تأثیر لیزر، فقط برموهای سیاه وقهوه ای و ضخیم یا متوسط بوده و برموهای بور ، کرکی یا سفید تأثیری ندارد.

تعداد جلسات مورد نیاز
حداقل تعداد جلسات مورد نیاز برای ریشه کنی یک مو ۶ جلسه بوده که ممکنست بین ۵ تا حتی ۱۰ جلسه در نوسان بوده وازآنجائیکه علل موی زائدوفرم آن درافراد مختلف متفاوت می باشد،لذا تعدادواقعی جلسات ازقبل مشخص نبوده وتا دستیابی به نتیجه راضی کننده ادامه میابد. تاثیر کیفیت دستگاه لیزر یا مهارت وتجربه درمانگربر تعداد جلسات نامعلوم ولی احتمالا زیاد نیست.لازم به ذکر است که موفقیت دردرمان با لیزر تبدیل موهای تیره یا ضخیم به بور وکرکی بوده والزاما نابودی کامل آن نیست.بدیهی است که احتمال موفقیت درموهای تیره و غیرهورمونی، پوستهای روشن وباحساسیت کمتر،ازبقیه شرایط بیشتر است.موهای تیره انرژی بیشتر جذب می کنند،نوع غیر هورمونی برگشت کمتری داشته وپوست روشن تحمل شدت بیشتری از انرژی لیزر را داشته ودر نتیجه زودتر وبهتر نتیجه می دهند.
طبق نظر سازمان دارویی وغذایی آمریکا (F.D.A ) درمورد لیزر موهای زائد، خصوصا منطقه زهار(بیکینی) بیشتر کاهش دائمی موها مطرح است تا محو کامل ودائمی آنها.درصد موفقیت حدود ۹۰% گزارش شده است.

فواصل بین جلسات
فواصل بین جلسات میتواند بین ۳ تا ۵ هفته درنوسان باشد.بیشتراز ۵ هفته فرصت مجدد بازسازی وتقویت موهای لیزرشده را درپی داشته ودر فواصل کمتراز۳ هفته هنوز تعدادی موی درحال رشد وجود دارند که ازپوست بیرون نیامده ودرنتیجه لیزر به آنها اصابت ننموده وبازهم فرصت رشد وبازسازی خواهند داشت.
نکته بسیار مهم در مورد تمام لیزر درمانی ها این است که در صورت برنزه یا سبزه تیره یا گندمی شدید بودن پوست، احتمال سوختگی خفیف تا متوسط پوست بیشتر می شود.

اقدامات قبل از لیزر موهای زائد
توجه داشته باشید که برای دستیابی به بهترین نتیجه درمان با لیزر باید تمام موهایی که قراراست ریشه کن شوند رشدکرده واز پوست بیرون آمده باشند.بنابراین لازمست حداقل ۲-۳ هفته ازکندن موها به هرروشی خودداری شود ودرصورت نیازآنهارا با تیغ تراشید.بازهم تاکید می شود که تراشیدن موها باعث بیشتریا ضخیم تر شدن آنها نمیشود.بهتراست جلسه لیزر ۱-۳ روزپس از آخرین اصلاح موها بسته به سرعت رشد آنها باشد. برای کسانی که سرعت رشد موی بالایی دارند۱ روز وبرای موهای بارشد کم حداکثر۳ روز پس از اصلاح با تیغ زمان مناسبی می باشد.
طول مویی که قراراست لیزر شود بهتراست که کمتراز ۱ میلیمترباشد.برای موی هم سطح با پوست احتمال عدم اصابت لیزر وبرای بلندتراز۲۱ میلیمتراحتمال هدررفتن اشعه یا سوختن ساقه مو وبدنبال آن سوختن خفیف پوست وجود دارد. میتوان شب قبل یا صبح روز انجام لیزر درمانی اقدام به تراشیدن مو ها به جهت رویش آنها (نه خلاف جهت رویش) نمود.

برای کاهش درد چه کنیم؟
بهتراست که برای کاهش درد حین درمان بالیزر، یکساعت قبل از زمان درمان از کرم های بیحس کننده موضعی مثل کرم لیدوکائین-پی استفاده کرد.موضع را ازهرنوع چربی،پماد،کرم وامثالهم تمیزکنیدوبه فواصل هر۱۵ دقیقه یکبارکرم لیدوکائین-پی را بموضع مالیده تا جذب شود.نکته مهم اینکه کرم لیدوکائین ساده یا سایرکرمها وخصوصا اسپری لیدوکائین تاثیری برپوست نداشته یا تاثیرشان ناچیز است.البته از نوع خارجی این کرم به نام EMLA هم میتوانید استفاده کنیدولی بغیراز قیمت گران، تفاوت بارز دیگری با مشابه ایرانی خود ندارد.!!
پس از اتمام جلسه درمانی باید ازکرمهای ترمیم کننده پوست استفاده کرد.درداروخانه ها انواع مختلف این کرمها وجود دارند.ازنوع خوب ساخت داخل میتوان به کرم ترمیم کننده هیدرودرم و ازنوع خارجی آن به کرم CICABIO ازشرکت BIODERMA اشاره کرد.که علاوه بر کمک به ترمیم سریعتر ومناسب پوست، به کاهش درد یا سوزش احتمالی پوست بعداز هر نوع آسیب می نماید.
موهای لیزر شده را گرچه میتوان با موچین درآورد ولی بهتراست اجازه داد تا خودشان بریزند موهای جدید که پس از چندهفته رشد میکنند را نباید کند وبازهم باید از تیغ برای کوتاه کردن آنها استفاده کرد.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷