رنگ و نوع پوست خود را بشناسید

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

احتمالا مادربزرگ شما نیازی نداشته که تون و رنگ دقیق پوست خودش را بداند، زیرا انتخاب او محدود بودن و لوازم آرایشی متنوعی در دسترس نداشته است؛ ولی امروزه از آنجایی که گزینه‌های زیادی وجود دارد. تشخیص نوع و رنگ پوست از ضروریات انتخاب لوازم آرایشی مناسب است. هر روز تنوع محصولات آرایشی، بهداشتی بیشتری می‌شود و شرکتهای تولید کننده با تحقیق و مطالعات زیاد لوازمی را تولید می‌کنند که هماهنگ با انواع رنگ پوست مصرف کنندگان باشد. به این ترتیب می‌توان به راحتی نقاط ضعف چهره خود را پوشش داد و ویژگی‌های مثبت آن را برجسته کرد، ولی لازمه این کار اطلاع از رنگ پوست خود است.

زمانی که از رنگ پوست خود به خوبی آگاه هستید، به راحتی هنگام خرید می‌توانید از فروشنده در مورد محصولات مناسب با رنگ پوست‌تان اطلاعات بگیرید. همه ما می‌دانیم که بعضی از رنگ‌ها با صورت و رنگ پوست ما بیشتر هماهنگی دارد و ما را زیباتر نشان می‌دهند و گروهی دیگر چهره ما را گرفته‌تر می‌کنند. شناخت رنگ پوست به انتخاب و افزایش زیبایی شما در لباس پوشیدن نیز کمک می‌کند. ملانین کلمه کلیدی رنگ پوست است. مقدار ملانین موجود در پوست، رنگ پوست را تعیین می‌کند. هر قدر ملانین پوست بیشتر باشد، رنگ آن تیره‌تر می‌شود. بنابراین رنگ پوست قفقازی‌ها از حداقل ملانین را دارد و روشن است و رنگ پوست آفریقایی‌ها به دلیل وجود مقدار زیاد ملانین تیره است.

انواع رنگ پوست

تا به امروز بسیاری از دانشمندان سعی کردند که انواع رنگ پوست را طبقه‌بندی کنند، ولی آنچه که مورد قبول اکثریت قرار گرفته، طبقه‌بندی دکتر توماس B از دانشکده پزشکی فیتزپاتریک هاروارد است که به همین نام در سال ۱۹۷۵ گسترش یافت و براساس عواملی همچون ژنتیک، واکنش به قرار گرفتن در معرض آفتاب و . . . رنگ پوست را به شش نوع مختلف طبقه‌بندی کردند:
پوست بسیار روشناین نوع پوست در برابر نور خورشید به راحتی می‌سوزد، ولی برنزه نمی‌شود. اکثر سفیدپوستان در این گروه قرار می‌گیرند و بیشتر آنها کک‌ومکی هستند.

سفیداین نوع رنگ پوست به راحتی می‌سوزد و البته در برابر نور خورشید برنزه نیز می‌شود.


تیره متوسط: اگرچه ممکن است گاه در برابر نور آفتاب بسوزد، ولی به راحتی نیز برنزه می‌شود. برخی از آسیایی‌ها، اسپانیایی‌ها، آمریکایی‌های بومی و اروپایی‌ها این نوع رنگ پوست را  دارند و به ندرت می‌سوزد و به راحتی برنزه می‌شود.

پوست قهوه‌ای رنگبیشتر اسپانیــایی‌ها و یــا آفــریقایی و امریکایی‌‌‍‌‌‌‌ها این رنگ پوست را دارند که به ندرت می‌سوزد و برنزه نیز می‌شود.
پوست سیاه: تیره‌ترین رنگ پوست است که بیشتر آفریقایی‌‌ها این رنگ پوست را دارند و هرگز دچار آفتاب سوختگی و یا برنزه نمی‌شوند. این رنگ پوست به نسبت نوع اول حاوی دو برابر ملانین بیشتر است و پوست نوع اول بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل آنها (رنگ پوست نوع ۱، ۲، ۳) بیشتر باید در برابر نور آفتاب محافظت شوند.

انواع پوست

پوست گسترده‌ترین ارگان بدن انسان است که در برابر مواد خارجی از بدن محافظت می‌کند. این ارگان از سلول‌ها، اعصاب، غدد و رگ‌های خونی تشکیل شده است و لایه‌های مختلفی دارد. داشتن پوست سالم، فرد را زیباتر و جذاب‌تر می‌کند؛ به همین دلیل است که مراقبت از پوست از ضروریات رسیدن به زیبایی است. متاسفانه هیچ فرمول عمومی برای مراقبت از پوست صورت وجود ندارد؛ زیرا انواع مختلف پوست نیاز‌های متفاوتی دارند نوع پوست افراد به عوامل بسیاری از جمله ژنتیک به رژیم غذایی، ورزش، بهداشت و یا حتی عوامل محیطی بستگی دارد. به‌طور کلی پوست از نظر رطوبت و چربی به پنج مختلف طبقه‌بندی می‌شود. طبیعی، چرب، خشک، ترکیبی و حساس


پوست معمولی:

بهترین نوع پوست ، پوست معمولی طبیعی است که بافتی صاف، رنگی روشن و گلگون با منافذی ریز دارد. در این نوع میان چربی طبیعی پوست و رطوبت آن تعادل وجود دارد و پوست نرم و انعطاف‌پذیر است. نه چرب است و نه خشک و این نشان دهنده سلامت پوست است. این نوع پوست به نسبت سایر پوست‌ها به توجه کمتری نیاز دارد و استفاده از یک صابون ملایم و یک مرطوب کننده سبک کافی است.


پوست چرب:

همانطور که از نام آن پیداست، نسبتا چرب است. اگرچه چربی بسیار مهم است، ولی مقدار بیش از حد آن دردسر ساز می‌شود. این افراد بیشتر مستعد ابتلا به آکنه و جوش های زیر پوستی سرسیاه و سر سفید هستند و اغلب دارای منافذ باز هستند.


پوست خشک:

کمبود رطوبت پوست منجر به سفت و شاخی شدن پوست می‌شود. این نوع پوست، ریز بافت ، شکننده و تکه‌تکه است. نسبت به دماهای سرد و گرم حساس‌‌تر است و اغلب دچار سوزش قرمزی و التهاب می‌شود. اغلب بسیار کشیده است. این افراد باید از پاک کننده‌های بسیار معمولی استفاده و پس از آن حتماً پوست خود را با روغن‌های طبیعی چرب کنند.


پوست ترکیبی:

این نوع پوست بسیار شایع است و اگر شما بین ۴۵ – ۲۵ سال هستید، احتمالاً در این رده قرار دارید. مناطق چرب پوست معمولا پیشانی، بینی و چانه هستند و گونه‌ها، اطراف چشم و دهان خشک هستند. در مورد این‌گونه پوست‌ها باید مناطق خشک پوست را چرب و با استفاده از مواد قابض، چربی بیش از حد قسمت‌های چرب را جذب کرد.


پوست‌های حساس:

پوست‌های حساس نازک و ظریف هستند و منافذ ریزی دارند. مستعد شکسته شدن مویرگ‌ها و اغلب آلرژیک و در برخی موارد دچار خارش هستند. این نوع پوست می‌تواند خشک یا چرب باشد و به آسانی دچار کک و مک و لکه می‌شود. پوست‌های حساس سریع تحریک می‌شوند و واکنش‌های معمولی همچون خارش، سوزش را به همراه دارند. بهترین روش مراقبت از پوست‌های حساس خودداری از مصرف مواد شیمیایی خشن و ناشناخته است و بهتر است از محصولات مخصوص پوست‌های حساس استفاده شود.

تعیین نوع پوست، اولین گام در تشخیص استفاده از محصولات پوستی و آرایشی است. برای تمیز کردن چربی و خاکی که در طول روز روی صورت جمع شده است، صورت خود را با پاک‌کننده تمیز کنید و پس از یک ساعت که پوست به حالت طبیعی خود بازگشت، بافت پوست خود را به‌طور جداگانه (پیشانی، چانه، گونه‌ و بینی) فشار دهید و بافت‌ها را به روش زیر بررسی کنید:

اگر بر روی تمامی نقاط پوست خود، چربی احساس کردید، پوست شما چرب است.
اگر فقط برخی از مناطق پوست شما همچون پیشانی، بینی و چانه شما چربی بود، پوست شما ترکیبی است.
اگر در هیچ‌یک از مناطق پوست خود کشیدگی احساس نکردید و همچنان پوست شما خشک و ورقه‌ورقه باقی ماند، پوست شما خشک است.
اگر پوست شما هیچ تغییر خاصی نکرد و هنوز انعطاف‌پذیر و طبیعی بود، پوست‌تان بهترین نوع پوست، یعنی معمولی است.

بدون در نظر گرفتن نوع پوست، شستن صورت، دو بار در روز مهم است و با شناسایی نوع آن می‌توانید گام‌های بزرگی در جهت سلامت پوست خود بردارید. البته توجه داشته باشید که پاک کردن بیش از حد صورت با صابون‌ها نیز مشکل ‌آفرین خواهد بود و به خشکی و قرمزی پوست منجر می‌شود؛ ولی شستن صورت تنها با آب خالی نیز به زدودن چربی‌ها و مواد زائد از روی پوست کمکی نمی‌کند. پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از استحمام و شستن پوست به منظور حفظ رطوبت آن و برای اینکه در سرما دچار خشکی و خارش نشود، حتماً پوست خود را مرطوب کنید.

مصرف شیر، علاوه بر تامین سلامت، از بافت‌های بدن در برابر پیری زودرس و چین‌وچروک محافظت می‌کند. شیر به دلیل اینکه حاوی ویتامین A است، برای سالم نگه داشتن پوست و مو ضروری است. زنان باید در نظر داشته باشند که برای حفظ سلامتی بدن شیر بدون چربی بنوشند تا علاوه بر حفظ جوانی‌شان، از تجمع چربی‌های ناسالم در بدن آنها پیشگیری شود.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷