درمان انواع جوش و اکنه صورت و بدن


جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

جوش و آکنه می‌تواند یک مشکل چالش برانگیز برای پوست باشد. خوشبختانه امروزه پیشرفت‌هایی در خصوص تشخیص و درمان آکنه صورت گرفته‌اند. این مشکل شایع اغلب از طریق تغییراتی فراتر از بلوغ یا تغییرات هورمونی به وجود می‌آید. عواملی مانند رژیم غذایی ضعیف، استرس، عدم انجام تمرینات ورزشی، استفاده از محصولات مراقبت از پوست و آرایشی نامرغوب و بی کیفیت یا صرفاً عدم مراقبت کافی از پوست، می‌تواند موجب شیوع ناخواسته‌ی جوش و آکنه شوند. آکنه یک بیماری شایع پوستی است که اغلب نوجوانان و جوانان از هر دو جنس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، بزرگسالان در همه‌ی رده‌های سنی از اواسط ۲۰ سالگی تا اواسط ۵۰ سالگی به میزان زیادی تحت تأثیر مشکلاتی از قبیل بسته شدن منافذ پوست، تیره شدن پوست و آسیب آن قرار می‌گیرند. شما مجبور نیستید اجازه دهید تا جوش و آکنه زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. آکنه را می‌توان کاملاً درمان کرد. گزینه‌های متعددی برای درمان آکنه و جوش وجود دارد که پوست شما را به راحتی پاک می‌کنند و ظاهری مناسب به آن می‌بخشند.

متخصصین ما در کلینیک زیبایی سپید درمان‌های مدرنی را برای درمان جوش و آکنه ارائه می‌دهند. ما می‌توانیم به شما در مبارزه با این بیماری پوستی کمک کرده و با استفاده از روش‌های پیشرفته و مدرن ظاهری سالم و زیبا را در پوست شما ایجاد کنیم. متخصصین ما مشکل جوش و آکنه شما را ارزیابی می‌کنند و بهترین گزینه را برای درمان پیشنهاد می‌دهند. متخصصین ما پوست شما را با استفاده از اسکنر پوستی برای تعیین بهترین روش درمان برای کاهش آکنه و کمک به بهبود ظاهر پوست ارزیابی می‌کنند. ما می‌توانیم یک برنامه مراقبت از پوست را فقط برای آکنه‌ای که روی پوست شما ایجاد شده است، طرح ریزی نماییم. برای انجام مشاوره اولیه می‌توانید با ما تماس بگیرید و جلسه‌ای را در کلینیک زیبایی سپید رزرو کنید. برای اطلاع از ساعات کار کلینیک یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸ و ۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳ و ۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷  تماس بگیرید.

علل


بروز جوش و آکنه اغلب به دلیل عوامل زیر اتفاق می افتد:

هورمون‌ها

برای اکثر مبتلایان به آکنه، شیوع بیماری در دوران بلوغ شروع می‌شود، زیرا بدن شروع به تولید هورمون‌هایی به نام آندروژن می‌کند. این هورمون‌ها سبب بزرگ شدن غدد سباسه می‌شوند، که بخشی طبیعی از رشد بدن است اما در افراد مبتلا به آکنه این غده‌ها بیش از حد تحریک می‌شوند. آندروژن ها همچنین مسئول بروز ناگهانی و شدید آکنه و جوش‌های مرتبط با چرخه قاعدگی و بخصوص بارداری هستند.

پوست چرب

هنگامی که غده سباسه توسط آندروژن ها تحریک می‌شوند، سبوم اضافی (چربی) تولید می‌کنند. سبوم با باکتری‌هایی که به طور معمول روی پوست وجود دارند و سلول‌های مرده پوست که از لایه فولیکول منشاء گرفته‌اند، مخلوط می‌شود. در حالی که این روند طبیعی است، وجود سبوم اضافی در فولیکول، احتمال ابتلا به آلودگی را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به بروز آکنه شود. استرس نیز بر تولید چربی پوست تأثیر می‌گذارد و می‌تواند شدت آکنه را افزایش دهد.

باکتری‌ها

باکتری پروپیونی باکتریوم آکنس که به صورت اختصار P. acnes نامیده می‌شود، در تمام انواع پوست‌ها وجود دارد و بخشی از سیستم طبیعی نگهداری سبوم پوست است. هنگامی که یک فولیکول بسته می‌شود، تعداد باکتری‌های P. acnes به سرعت افزایش می‌یابد و یک واکنش شیمیایی که ما به عنوان التهاب در فولیکول و پوست اطراف آن می‌شناسیم را به وجود می‌آورند.

التهاب

هنگامی که شما با تجمع باکتری‌های ناخواسته مواجه می‌شوید، سیستم ایمنی بدن شما گلبول‌های سفید خون را جهت مبارزه به محل تجمع باکتری‌ها می‌فرستد. به همین دلیل است که جوش‌ها می‌توانند قرمز، متورم و دردناک باشند. واکنش التهابی بدن در افراد متفاوت است، اما مطالعات نشان داده‌اند که این واکنش در زنان بالغ بسیار قوی است. خوشبختانه، شما می‌توانید این مشکل را رفع کنید! انواع مختلفی از درمان‌های آکنه وجود دارند. آکنه و جوش در هر شخص متفاوت است و بنابراین، پاسخ به درمان‌ها نیز از فردی به فرد متغیر می‌باشد. اغلب اوقات درمان‌های مختلفی به صورت ترکیبی توصیه می‌شوند. ما طیف گسترده‌ای از درمان‌های آکنه و جوش را ارائه می‌دهیم و مناسب‌ترین روش درمانی را برای شما و پوست شما توصیه می‌کنیم.

انواع آکنه


همه‌ی آکنه‌ها یکسان نیستند. آکنه انواع مختلفی دارد و زخم‌های متفاوتی را ایجاد می‌کند از قبیل دانه‌های سیاه و سفید، پاپول ها، پوسچول ها، ندول ها و کیست‌ها که در ادامه به طور مختصر شرح داده می‌شوند:

  • دانه‌های سیاه: دانه‌های سیاه فولیکول‌های مسدود شده و غیر عفونی هستند که به صورت یک جوش تیره بر روی پوست ظاهر می‌شوند.
  •  دانه‌های سفید: دانه‌های سفید فولیکول‌های مسدود پوشیده شده توسط یک لایه نازک از پوست هستند که به صورت نقاط یا جوش‌های ریز سفید به نظر می‌رسند.
  •  پاپول ها: پاپول ها ضایعات التهابی هستند که ممکن است به رنگ قرمز ظاهر شوند و می‌توانند حساس و دردناک باشند.
  •  پوسچول ها: پوسچول ها ضایعات التهابی هستند که به طور کلی از چرک پر شده‌اند. پوسچول ها ممکن است به رنگ سفید یا زرد ظاهر شوند و پوسچول های باز شده می‌توانند منجر به ایجاد زخم شوند.
  •  ندول ها: ندول یک فرم شدید از ضایعات آکنه است که در زیر پوست ایجاد می‌شود. ندول ها به طور کلی حاوی چرک نیستند، اما در هنگام لمس سفت به نظر می‌رسند.
  •  کیست‌ها: کیست‌ها یک فرم شدید از ضایعات آکنه هستند که در زیر پوست ایجاد شده‌اند. کیست‌ها به طور کلی دردناک هستند و به درمان تخصصی و حرفه‌ای نیاز دارند. علاوه بر آکنه ولگاریس، انواع مختلفی از آکنه مانند آکنه فولمینانس و آکنه مکانیکا وجود دارند.
  •  آکنه فولمینانس: یک نوع شدید آکنه است که به صورت آکنه ندولار التهابی در سینه و پشت مشخص می‌گردد. آکنه فولمینانس می‌تواند منجر به ایجاد زخم‌های شدید و مفصلی دردناک شود.
  •  آکنه مکانیکا: این فرم آکنه ناشی از وجود فشار زیاد، گرما و اصطکاک روی پوست است و با برآمدگی‌های کوچکی شناخته می‌شود که می‌توانند به صورت طیفی از کمدون های کوچک تا ضایعات التهابی بروز کنند.

درمان


متخصصین ما در کلینیک زیبایی سپید یک نمایه پوستی کامل با استفاده از اسکنر پوستی شما برای تعیین بهترین روش‌های درمانی و طرح ریزی یک برنامه‌ی درمان کامل برای به دست آوردن بهترین نتایج ممکن را اجرا خواهند کرد. از آن جا که پوست و نوع آکنه‌ی هر فرد متفاوت است، بنابراین روش‌های درمانی متناسب با هر پوست نیز متفاوت خواهد بود. برخی از گزینه‌های درمانی عبارتند از:

داروهای موضعی

داروهای موضعی عبارتند از لوسیون، ژل و کرم که می‌توانند به منظور از بین بردن جوش و آکنه روی پوست استفاده شوند. به طور معمول باید یک لایه‌ی نازک از این داروهای موضعی را روی پوست خود دو بار در روز؛ در هنگام صبح و قبل از خواب بعد از شستن صورت خود بمالید. بعضی از این داروها در دسترس هستند و برخی دیگر نیاز به نسخه‌ی پزشک دارند.

داروهای خوراکی

داروهای خوراکی تنها در صورتی که توسط پزشک تجویز شوند و با نسخه در دسترس هستند. این داروها معمولاً برای درمان آکنه و جوش‌های متوسط تا شدیدی استفاده می‌شوند که به داروهای موضعی پاسخ نمی‌دهد. سه نوع از داروهای سیستمیک که برای درمان آکنه استفاده می‌شوند شامل آنتی بیوتیک ها (مانند تتراسایکلین)، قرص‌های ضد بارداری (این قرص‌ها از طریق تنظیم میزان هورمون‌ها عمل می‌کنند)، ایزوترتینوئین (از خانواده رتینوئید است و عمدتاً برای افراد مبتلا به آکنه کیستی شدید تجویز می‌گردد).

لایه بردارهای شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی پوست شما را از هرگونه آلودگی پاک می‌کند و ظاهری نرم و صاف‌تر به پوست شما می‌دهد.

میکرودرم ابریژن

هیدرا میکرودرم آبریژن یک درمان پوستی پیشرفته است که ظاهری با طراوت و صاف به پوست می‌بخشد و منافذ را از بین می‌برد.

لیزر درمانی (لیزر جوانسازی)

لیزر جوانسازی ممکن است به بهبود عفونت ناشی از آکنه کمک کند. نور لیزر کمک می‌کند تا تعداد باکتری‌های موجود در پوست شما که باعث به وجود آمدن آکنه می‌شود، کاهش پیدا کند. درمان با نور LED باعث از بین بردن باکتری‌ها مولد آکنه می‌شود و با از بین بردن آلودگی موجب ایجاد پوستی سالم و تمیز می‌گردد.انواع مختلف درمان سریع جوش با لیزر مانند لیزر co2، لیزر فرکشنال و... نیز وجود دارند که دارای قابلیت های زیادی می باشند.

آر اف

زخم‌های آکنه را می‌توان با استفاده از روش‌های رادیوفرکانسی یا آر اف کاهش داد. در روش مدرن آر اف از نور لیزر استفاده نمی‌شود. به جای نور لیزر، از انرژی رادیوفرکانسی برای بازسازی کلاژن پوست و بهبود زخم‌ها از طریق تحریک روند بازسازی طبیعی بدن استفاده می‌شود.

نیدلینگ پوست

نیدلینگ پوست یک روش درمانی عالی است که باعث تحریک پاسخ طبیعی ترمیمی بدن شما برای از بین بردن جای جوش ناشی از آکنه می‌شود. نیدلینگ پوست فقط زمانی مناسب است که جوش‌ها یا آکنه‌های فعال از سطح پوست پاکسازی شده باشند.

درناژ و تخلیه کیست‌ها

در طول عمل درناژ و تخلیه، پزشک شما به صورت دستی کیست‌های بزرگی را که زیر پوست شما شکل گرفته‌اند، تخلیه می‌کند. پزشک به منظور کاهش عفونت و درد، مایعات، آلودگی، پرک و سلول‌های مرده‌ی پوست داخل کیست را درناژ و خارج می‌کند. پزشک شما ممکن است داروهای آنتی بیوتیکی یا استروئید را به داخل کیست تزریق کند تا به روند بهبود سرعت ببخشد و خطر ابتلا به آلرژی را کاهش دهد.

درمان‌های خانگی


  • از دستکاری صورت خود اجتناب کنید
  •  از محصولات توصیه شده استفاده کنید و به برنامه‌ی مراقبت از پوستتان عمل کنید.
  •  از رژیم غذایی متعادل پیروی کنید و مقدار زیادی آب بنوشید.
  • برای جلوگیری از گسترش باکتری روی پوست، با استفاده از مواد ضد باکتری پوست خود را به صورت مرتب بشویید.
  •  استرس باعث تولید هورمونی به نام کورتیزول می‌شود که پوست را تحریک می‌کند و می‌تواند منجر به ایجاد آکنه شود. جهت سالم نگه داشتن پوست خود بسیار مهم است که آرامش ذهن خود را حفظ کنید و از ایجاد استرس در درون خود جلوگیری نمایید.
  •  حوله‌های حمام و بالش خود را هر چند روز یک بار تعویض کنید تا خطر ابتلا به باکتری را کاهش دهید.
  •  با استفاده از یک پاک کننده‌ی خوب از تجمع چربی و رشد باکتری روی پوست خود جلوگیری کنید.
  • آکنه و جوش‌های فعال را فشار ندهید.
  •  از مصرف اسکراب های پوستی خودداری کنید، بهتر است از یک اکسفولیانت یا لایه بردار شیمیایی استفاده کنید.
  • از لوازم آرایشی و مواد آرایشی که موجب بروز کمدوژن نمی‌شوند، استفاده کنید.
  •  از مصرف محصولات مراقبت از پوست که حاوی عطرهای اضافی، مواد نگهدارنده و افزودنی‌ها هستند، اجتناب کنید.
  •  ورزش! ورزش منظم برای سلامتی کل بدن و داشتن پوستی زیبا بسیار مفید است.

 

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷