رفع سفیدی زودرس موی سر :علت و راههای جلوگیری از آن

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

سفیدی مو یک فرایند طبیعی در حین افزایش سن است، اما هنگامی که مو در دهه‌های ۲۰ تا ۳۰ زندگی شروع به سفید شدن می‌کند می‌تواند باعث کاهش اعتماد بنفس شود. برخی روش‌ها برای پیشگیری از سفیدی مو یا درمان آن وجود دارند،‌ اما تاثیر درمان‌ها بستگی به دلایل سفیدی مو دارد. بطور کلی روش‌هایی از جمله مصرف برخی مواد غذایی، هورمون درمانی و قرص‌های شیمیایی برای پیشگیری و درمان این مشکل وجود دارد.

سفیدی مو در هر شرایطی در برهه‌ای از زندگی همه‌ی ما رخ می‌دهد. اما دلیل اینکه چرا موهای برخی افراد در دهه‌ی ۲۰ زندگی سفید می‌شود، در حالی که در برخی دیگر اولین علائم سفیدی مو تا ۵۰ سالگی مشاهده نمی‌شود چه می‌باشد؟ اگر موها بطور زود هنگام سفید شوند، چه گزینه‌هایی وجود دارد؟ متخصصین ما در کلینیک زیبایی سپید آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در مورد راه‌های پیشگیری و رفع  سفیدی زودرس مو هستند. برای دریافت مشاوره در زمینه رفع و جلوگیری از سفیدی موی سر و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره‌های ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸-۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳-۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷تماس حاصل فرمایید.

آیا سفید شدن موها طبیعی است؟


تغییر موها با افزایش سن غیر متداول نیست. ممکن است در گذشته به عنوان یک فرد جوان سری پر از موهای قهوه‌ای، سیاه، قرمز یا بلوند داشتید. حال که سنتان زیاد شده است، احتمالاً متوجه نازک شدن موها در برخی از نواحی سر خود شده‌اید، یا ممکن است رنگ آنها از حالت طبیعی به خاکستری یا سفید تبدیل شده باشد. بدن شما دارای فولیکول‌هایی است که بصورت کیسه‌های کوچکی هستند که در امتداد سلول‌های پوست واقع شده‌اند. فولیکول‌های مو دارای سلول‌های رنگدانه‌ای به نام ملانین هستند. این سلول‌ها به موها رنگ می‌دهند. اما در طول زمان، فولیکول‌های مو می‌توانند رنگ خود را از دست داده و منجر به سفیدی مو شوند.

چه چیزی باعث سفیدی موها در جوانی می‌شود؟


در ادامه برخی از دلایل شایع سفیدی زودرس موها ارائه شده است.

ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی را در زمان ابتلا به سفیدی موها ایفا می‌کند. اگر متوجه سفید شدن موهای خود در سنین پایین شوید، این احتمال وجود دارد که والدین یا پدر بزرگ و مادر بزرگتان نیز در سنین جوانی دچار سفیدی موها شده باشند. شما نمی‌توانید تغییری در ژنتیک ایجاد کنید. اما اگر ظاهر موهای سفید خود را دوست نداشته باشید،‌ همیشه می‌توانید آنها را رنگ کنید.

استرس

استرس می‌تواند بر موها تاثیر بگذارد. با توجه به مطالعات، ارتباطی بین استرس و تقلیل سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های موی موش‌ها وجود دارد. بنابراین اگر متوجه افزایش تعداد تارهای سفید موی خود شده‌اید، احتمال دارد که استرس علت آن باشد. این تئوری همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی از رهبران جهان سریع‌تر پیر می‌شوند و موهای سفیدی دارند.

بیماری خود ایمنی

یک بیماری خود ایمنی نیز می‌تواند باعث سفیدی زودرس موها شود. در این شرایط، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خود حمله می‌کند. در صورت طاسی و ویتیلیگو، سیستم ایمنی می‌تواند به موها حمله کرده و باعث از دست رفتن رنگدانه‌ها شود.

اختلال تیروئید

تغییرات هورمونی ناشی از مشکل تیروئید (مانند پرکاری تیروئید یا کم‌کاری تیروئید) نیز ممکن است عامل سفیدی زودرس موها باشند. تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن واقع شده است. این غده به کنترل بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم کمک می‌کند. کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند باعث شود که بدن ملانین کمتری تولید کند.

کمبود ویتامین B12

سفیدی موها در سنین کم همچنین می‌تواند نشان دهنده‌ی کمبود ویتامین B12 باشد. این ویتامین نقش مهمی را در بدن دارد. به بدن انرژی می‌دهد و علاوه بر آن در رشد سالم موها و رنگ موها نقش دارد. کمبود ویتامین B12 مرتبط با وضعیتی به نام کم‌خونی فقر آهن است که در اثر آن بدن نمی تواند به اندازه کافی ویتامین جذب کند. بدن برای داشتن گلبول‌های قرمز سالم که اکسیژن را به سلول‌های خون از جمله سلول‌های مو می‌برند، نیاز به ویتامین B12 دارد. کمبود آن می‌تواند سلول‌های مو را ضعیف کرده و بر تولید ملانین تاثیر بگذارد.

سیگار کشیدن

یکی مطالعه بر روی ۱۰۷ مورد نشان دهنده‌ی وجود ارتباط بین شروع سفید شدن موها قبل از ۳۰ سالگی و سیگار کشیدن بوده است. قبلاً ثابت شده که سیگار کشیدن خطر سرطان ریه و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن رگ‌های خونی را تنگ می‌کند که می‌تواند جریان خون به فولیکول‌های مو را کاهش دهد و باعث ریزش مو شود. علاوه بر این سموم موجود در سیگار به بخش هایی از بدن از جمله فولیکول‌های مو آسیب زده و باعث سفیدی زود هنگام موها می‌گردد.

برخی مواد غذایی

  • شکر
  • پروتئین حیوانی زیاد
  • نوشابه
  • رنگ‌ها و شیرین کننده‌های مصنوعی
  • نمک (سدیم)
  • آرد سفید غنی شده
  • مونوسدیم گلوتامات

آیا بیرون کشیدن موهای سفید باعث بیشتر شدن تعداد آنها می‌گردد؟


دانشمندان ثابت کرده‌اند که هنگامی که یک موی سفید را می‌کشید این احتمال وجود ندارد که تارهای موی سفید جدید در همان جا رشد کنند. آنها همچنین عنوان کرده‌اند که افراد خوش شانس با کشیدن موهای سفید خود به سیاه‌ترین موی ممکن دست پیدا می‌کنند. دلیل این فرایند ملانوژنز است، که در آن فولیکول‌ها برای تغییر مکرر رنگ مو رنگدانه‌های بیشتری تولید می‌کنند و مجدداً رنگ طبیعی موها برمی‌گردد.

درمان


قابلیت رفع سفیدی موی سر یا پیشگیری از سفیدی موها بستگی به علت آن دارد. در ادامه برخی از درمان‌ها بر اساس دلایل سفیدی مو ذکر شده‌اند.

  • اگر علت ژنتیکی باشد، هیچ کاری نمی‌توان برای پیشگیری یا درمان دائم تغییر رنگ مو انجام داد.
  • اگر مشکوک به یک مشکل سلامتی باشید، به یک پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا یک بیماری زمینه‌ای مسئول سفیدی موها است یا خیر. اگر مشکل زمینه‌ای را درمان کنید، ممکن است رنگدانه‌ها بازگردند، اما تضمینی وجود ندارد.
  • اگر مشکل تیروئیدی باعث سفیدی موها شده باشد، بازیابی رنگدانه‌ها ممکن است بعد از هورمون درمانی رخ دهد. تزریق ویتامین B12 یا قرص‌های این ویتامین برای جبران کمبود آن نیز ممکن است موجب بهبود سلامت فولیکول‌های مو شده و رنگ طبیعی آنها را بازگرداند.
  • برای سیگار کشیدن و استرس، هیچ شواهدی وجود ندارد که پس از ترک سیگار یا کاهش استرس، رنگدانه‌های مو بازمی‌گردند.

۵ ماده غذای برای متوقف کردن سفیدی موها


گردو

مصرف گردوها که سرشار از مس هستند، مانع سفیدی موها می‌گردد. دلیل آن نقش مس در تولید ملانین است و ملانین هم رنگ مو را ایجاد می‌کند.

میگو

امگا ۳ فقط برای قلب خوب نیست، بلکه برای قوی نگه داشتن موها نیز مهم است. منابع خوب امگا ۳ شامل ماهی، حبوبات و سبزیجات با برگ سبز می‌باشند.

مرغ 

کم بودن میزان B12 می‌تواند منجر به خشکی، نازک شدن و سفیدی زودرس موها شود (علاوه بر سایر مشکلات سلامتی مانند خستگی و تنگی نفس). با مصرف مقدار زیادی مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و غذاهای دریایی می‌توانید میزان این ویتامین را بالا نگه دارید و رنگ موها نیز مشکی باقی بمانند. استرس مصرف ویتامین B را افزایش می‌دهد و برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مقادیر زیاد برخی انواع ویتامین (B ،B6 ،B12، اسید فولیک) باعث برگشت فرایند سفیدی موها ظرف ۳ ماه شده‌اند. هرچند موها با قطع مصرف ویتامین‌ها مجدداً سفید می‌شوند.

کلم بروکلی

نیاز به اسید فولیک اغلب در زنان باردار مشاهده می‌شود، اما می‌تواند با سلامت بهتر موها نیز مرتبط باشد و کمبود آن ممکن است موجب سفیدی زودرس موها گردد. به همین دلیل به مقدار زیاد بروکلی، مارچوبه، لوبیا، نخود فرنگی و عدس مصرف کنید.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷