درمان آسیب‌های نورخورشید و آفتاب‌سوختگی پوست

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

بسیاری از ما از اینکه زیر نور آفتاب بنشینیم لذت می‌بریم اما نکته مهم اینجاست که نباید مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار گرفت. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماورا بنفش می‌تواند به پوست آسیب وارد کند. پس از آفتاب سوختگی، پوست خشک و خشن شده و چین و چروک‌های زودرس روی پوست شما ایجاد می‌شوند. همچنین کک و مک و پیگمنتاسیون (تجمع بیش از حد رنگدانه‌ها در بافت‌ها) نیز روی پوست شکل می‌گیرد. در بیشتر موارد، آسیب‌دیدگی شدید ناشی از آفتاب‌سوختگی باعث ابتلا به سرطان پوست می‌شود. خوشبختانه روش‌های مؤثری برای کاهش اثرات آفتاب‌سوختگی روی پوست در کلینیک‌های زیبایی قابل انجام است.

زمانی که پوست شما بدون محافظ در معرض اشعه ماورا بنفش قرار می‌گیرد باعث آفتاب‌سوختگی و از بین رفتن سلول‌های پوست می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث خشکی و پیگمنتاسیون پوست شود. با آسیب‌دیدگی پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش، پوست ضخیم و خشک شده و در نتیجه خشن و پوسته‌پوسته‌شده و ممکن است بیماری‌های خطرناکی روی پوست ایجاد شود. روش‌های مختلفی برای درمان و بهبود ظاهر آفتاب‌سوختگی در پوست وجود دارد و همچنین با استفاده از روش‌هایی مانند تزریق ژل، تزریق ژل، میکرونیدلینگ و روش‌های دیگر می‌توان از آسیب‌دیدگی بیشتر پوست پیشگیری کرد. متخصصین ما در کلینیک سپید آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در رابطه با آسیب‌های نور خورشید به پوست و آفتاب‌سوختگی، به شما هستند. جهت دریافت وقت مشاوره با متخصصان ما در کلینیک سپید و یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸ - ۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳ - ۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷ تماس بگیرید.

آفتاب‌سوختگی چیست؟


آفتاب‌سوختگی که به آن پیری ناشی از نور هم گفته می‌شود به دلیل تابش اشعه ماورا بنفش ایجاد شده و باعث ایجاد تغییراتی می‌شود که با پیری پوست همراه است. علاوه بر پیری زودرس پوست، آفتاب‌ سوختگی احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد.

قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید در طول زندگی باعث می‌شود که علائم پیری زودرس به مرور در پوست ظاهر شود. لک‌های ناشی از افزایش سن، کک و مک‌های ناشی از نور خورشید، شل‌شدگی پوست، چین و چروک‌ها و لکه‌های قهوه‌ای نشانه‌های آفتاب‌سوختگی هستند. پس از آفتاب‌سوختگی، پوست ضخیم‌تر و خشن‌تر شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و پیگمنتاسیون‌های نابرابر در پوست ایجاد می‌شود.

اثرات آفتاب‌سوختگی روی پوست


قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش نور خورشید باعث پیری زودرس، سرطان پوست و بیماری‌های دیگر می‌شود. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

  • تغییرات بافت پوست مانند چین و چروک‌های عمیق به خصوص در پشت گردن و چین و چروک‌ها و خطوط ریز که به دلیل نازک شدن پوست ایجاد می‌شوند به خصوص در پیشانی و پشت سر
  • کبودی شدید در اثر ضربات خفیف
  • تغییرات رنگدانه‌ها مانند ایجاد لکه‌های قهوه‌ای، چین و چروک‌ها، لکه‌های ناشی از افزایش سن و لکه‌های ناشی از بیماری‌های کبدی
  • لکه‌های سفید روی پاها، بازوها و پشت دست‌ها
  • قرمز شدن اطراف گردن
  • ایجاد خال که برخی از آنها ممکن است به سرطان پوست تبدیل شوند.
  • تغییرات پوست پیش سرطانی شامل ضایعات پوسته‌پوسته‌ای قرمز رنگ که به آنها کراتوز آکتنیک گفته می‌شود و ضایعات روی لب‌ها که به آنها آکتنیک لب گفته می‌شود، هر دوی این عوارض ممکن است به کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل شوند.

متقاضیان درمان


معمولاً افرادی که شرایط زیر را داشته باشند گزینه‌های مناسبی برای انجام اقدامات درمان آفتاب سوختگی هستند:

  • افرادی که ایجاد علائم پیری روی پوست و آفتاب‌ سوختگی در قسمت‌های مختلف بدن مانند صورت، گردن، شانه‌ها، بازوها یا دست‌ها باعث ناراحتی آنها شده است.
  • قرمزی پوست، لکه‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مشخص بودن عروق ریز، آنها را ناخشنود کرده است
  • افرادی که تمایل به داشتن پوستی شفاف‌تر با بافت و رنگی یکنواخت‌تر دارند.
  • افرادی که از نظر سلامتی در وضعیت خوبی به سر می‌برند.
  • افرادی که اهداف واقع‌بینانه‌ای از نتایج حاصل از استفاده از این روش‌های درمانی دارند.

اقدامات درمانی


آنتی‌اکسیدان‌های موضعی

شما می‌توانید با استفاده مستقیم آنتی‌اکسیدان‌ها روی پوست صورت و گردن، پوست خود را ترمیم کنید. سرم‌های حاوی ویتامین C با الفا هیدروکسی اسید باعث برداشته شدن پوست مرده و افزایش تولید کلاژن می‌شود.

تزریق بوتاکس

تزریق سم بوتالینیوم در برخی عضلات باعث مسدود شدن سیگنال‌هایی می‌شود که عصب‌ها به سمت ماهیچه‌ها ارسال می‌کنند. عضلاتی که تزریق در آنها صورت گرفته از آن پس منقبض نمی‌شوند. با این کار از شکل‌گیری چین و چروک‌ها و خطوط اخم پیشگیری می‌شود. استفاده از بوتاکس باعث می‌شود که چین و چروک‌های موجود نیز تا حدی برطرف شوند اما از بروز علائم افزایش سن در پوست نمی‌تواند جلوگیری کند. این روش درمانی غالباً برای رفع خطوط پیشانی و خطوط بین چشم‌ها یا اطراف چشم‌ها به کار می‌رود.

لایه‌برداری شیمیایی

با لایه‌برداری شیمیایی می‌توان اثرات ناشی از آفتاب‌ سوختگی، تغییر رنگ پوست و اسکارهای (جای زخم) سطح پوست را کاهش داد. در لایه‌برداری شیمیایی لایه رویی پوست برداشته می‌شود. با برداشته شدن لایه رویی پوست، پوست بازسازی شده و ظاهر آن بهبود می‌یابد.

 برجسته‌سازی بافت نرم یا تزریق ژل‌ها و فیلرها

فیلرهای بافت نرم در زیر پوست تزریق شده و جایگزین کلاژن طبیعی پوست که از دست رفته است می‌شوند. ژل‌ها در انواع مختلف موجود بوده و در دسترس هستند. ژل‌ها معمولاً برای رفع چین و چروک‌ها، اسکارها و خطوط سطحی روی پوست به کار برده می‌شوند. همچنین با تزریق ژل‌ها می‌توان چین و چروک‌های ناشی از لاغری و انقباضات مکرر عضلات را کاهش داد. فیلرها برای برجسته‌سازی لب‌ها و بهبود ظاهر پوست نیز به کار برده می‌شوند.

تزریق چربی

برای انجام این فرایند بیمار در مطب مورد بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرد. سلول‌های چربی به کمک روش لیپوساکشن از منطقه اهداکننده که معمولاً اطراف ناف، ران‌ها و باسن است برداشته می‌شوند. برای این کار از سوزن‌های کوچکی که به یک سرنگ متصل هستند استفاده می‌شود. سپس چربی استخراج‌شده فراوری می‌شود تا مایعات اضافی آن خارج شود و پس از آن با یک سوزن دیگر در ناحیه‌ای از پوست که دچار آفتاب‌ سوختگی شده است تزریق می‌شود.

درم ابریژن

با استفاده از این روش، اسکارهای کوچک، ناهمواری‌های جزئی سطح پوست، اسکارهای ناشی از انجام عمل‌های جراحی و جای جوش‌ها کاهش می‌یابد. در این روش به وسیله یک دستگاه الکتریکی لایه رویی پوست برداشته می‌شود. پس از این که پوست بهبود یافت، سطح پوست هموارتر و شاداب‌تر می‌شود. این روش را می‌توان برای همه قسمت‌های صورت یا برخی قسمت‌های آن و یا برای رفع جای جوش به کار برد.

میکرودرم ابریژن

این تکنیک روش ظریف‌تر درم ابریژن است. در این روش ذرات ریز و ساینده از طریق یک لوله مکش روی پوست پاشیده شده تا پوست پیرشده ساییده شده و رشد پوست جدید تحریک شود. این روش برای آسیب‌دیدگی‌های خفیف تا متوسط پوست مؤثر است. برای دست‌یابی به نتایج مطلوب باید چندین مرتبه این فرایند روی پوست انجام شود.

رادیو فرکانسی (آر اف)

در روش رادیو فرکانسی (RF) از انرژی رادیو فرکانسی برای گرم کردن آرام پوست و تحریک تولید کلاژن در بافت زیر درم (لایه رویی پوست) استفاده می‌شود. با انجام این فرایند بافت برای تغییر شکل تحریک شده و کلاژن و الاستین جدید ساخته می‌شود.

رادیو فرکوئنسی به دلیل این که تولید کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهد یک روش مطلوب برای درمان اثرات آفتاب‌سوختگی است. پس از انجام یک دوره درمانی، پوست صورت در ناحیه درمان شده بهبود می‌یابد.

لایه‌برداری لیزری پوست

در لایه‌برداری لیزری از نور پرانرژی برای برداشتن پوست آسیب‌دیده استفاده می‌شود. با لایه‌برداری لیزری می‌توان چین و چروک‌ها و جای زخم را برطرف نمود. با این روش همچنین می‌توان غدد بزرگ شده چربی را کوچک‌تر کرده، لکه‌های ناشی از نور خورشید را کاهش داده و توده‌های زگیلی شکل را از بین برد. یک روش درمانی جدیدتر نیز وجود دارد که به آن لایه‌برداری غیر تهاجمی گفته می‌شود. در این نوع از لایه‌برداری نیز از لیزر و انرژی الکتریکی استفاده می‌شود که البته آسیبی به لایه رویی پوست وارد نمی‌کند.

میکرونیدلینگ

در میکرونیدلینگ از سوزن‌های کوچک برای ایجاد صدها سوراخ ریز در لایه رویی پوست استفاده می‌شود اما این روش درمانی غیرتهاجمی که در مطب توسط یک متخصص آموزش‌دیده پوست یا یک جراح پلاستیک قابل انجام است واقعاً بدون درد بوده و نتایج آن فوق‌العاده چشمگیر است.

درمان با پالس نوری پرتوان (آی پی ال)

آی پی ال (IPL) درمانی متفاوت از لیزر درمانی است زیرا در آن از طول موج‌های چندگانه نور پالسی استفاده می‌شود (در لیزر درمانی فقط نور با یک طول موج به ناحیه تحت درمان ارسال می‌شود). آی پی ال یک روش درمانی غیرتهاجمی است به این معنا که به لایه رویی پوست آسیبی وارد نمی‌کند.

فوتوداینامیک تراپی

با روش فوتوداینامیک تراپی می‌توان آفتاب‌سوختگی پوست را درمان نموده و با استفاده از برخی داروها که به آنها عامل سنتز گفته می‌شود همراه با نور درمانی از رشد سلول‌های پیش سرطانی پیشگیری کرده و این سلول‌ها را از بین برد. این داروها فقط زمانی که تحت نور با طول موج‌هایی خاصی قرار بگیرند عمل می‌کنند. به این فرایند PDT، فوتوتراپی و فوتوشیمی درمانی گفته می‌شود.

پیشگیری


  • از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر که شدت آفتاب زیاد است خودداری کنید.
  • از لباس‌های رنگ روشن پارچه‌ای استفاده کنید.
  • از کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی استفاده کنید
  • از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کرده و آن را هر دو ساعت یک مرتبه تجدید کنید حتی در روزهای ابری

هزینه


هزینه درمان اثرات آفتاب‌سوختگی روی پوست به نوع روش درمانی که پزشک انتخاب می‌کند و همچنین قسمتی از بدن که تحت درمان قرار می‌گیرد بستگی دارد.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷