اهمیت کم کردن وزن از دیدگاه پزشکی

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

۹ خطري كه در انتظار شماست
جمع بندي صدمات وارده و عوارض ايجاد شده تحت تاثير چاقي را به شرح زير، به طور بسيار خلاصه شده اي به اطلاع شما عزيزان فرزانه مي رسانم:
۱-    عوارض ايجاد شده در سيستم قلبي-عروقي شامل: تنگي رگ ها و بيماري هاي قلبي-عروقي ناشي از افزايش تدريجي ميزان پرفشاري خون و افزايش بار قلب و نارسايي مرضي در قلب و كليه.
۲-    اختلالات ريوي و تنفسي از جمله قطع تنفس در خواب، سندرم پيك ويك، خس خس سينه و آسم.
۳-    كبد چرب يا بروز سنگ كيسه صفرا در افرادي كه به كبد چرب دچار شده اند در صورت بي توجهي به پيشرفت خزنده و متراكم تر شدن چربي در كبد سير بيماري از كبد چرب به فيبروز و سپس به سيروز كبدي منجر خواهند شد.
۴-    دستگاه حركتي: صافي كف پا، خار پاشنه، اختلالات مفصلي از جمله مفصل زانو- عوارض پوستي متعدد از جمله پوست چرب- پرمويي يا ياهيرسوتيسيم (پرمويي) و لكه هاي پوستي (آكانتوسيس نگريكانس)
۵-    اختلالات سيستم جنسي و باروري، كاهش شانس بارداري، افت ميل جنسي، افزايش خطرات متعدد در دوران بارداري براي خانم هايي كه اضافه وزن دارند، ايجاد اختلال در سيكل ماهانه، بروز كيست در تخمدان ها، بلوغ زودرس و ...
۶-    اختلالات سوخت و سازي شامل: افزايش قند و چربي خون، اوره و اسيداوريك، بروز ديابت نوع دوم، اختلالات انعقادي و...
۷-    عوارض عصبي و رواني: احساس خود كم بيني و از دست دادن اعتماد به نفس، درون گرايي و گريز از اجتماع، مشكل در همسريابي، يا جدا شدن از همسر، مشكل شغل يابي، مشكل در پيدا كردن لباس مناسب، تبعيض در محيط كار، احساس اندوه روز افزون و افزايش ميزان ناخنك زدن و ريزه خواري براي تسكين خود و آغاز دور باطل پرخوري و اضافه وزن، شروع افسردگي و افزوده شدن ميزان ريزه خواري.
۸-    افزايش احتمالات ابتلا به بيماري هاي خوش خيم و بدخيم: از قبيل تومورهاي به وجود آمده در گردن رحم، خود رحم، بالاتنه، پروستات، كيسه صفرا، مري، معده، روده ها به خصوص روده بزرگ، لوزالمعده، كليه، بافت هاي لنفاوي و ...
۹-    عوارض متفرقه شامل كاهش روز افزون فعاليت و حركت هاي بدني، افزايش ريسك جراحي، بروز دور باطل پرخوري و تحرك نداشتن و عميق تر شدن افسردگي، گرايش بيشتر به پرخوري و افزايش بيشتر انباشتگي چربي ها در ناحيه شكم يا در پايين تنه، زمينه سازي سندروم متابوليك در افراد چاقي كه تجمع چربي ها در ناحيه شكم به صورت فرم سيب و افزايش وزن و قطر شكم آن ها فراتر از ۱۰۲ سانتي متر در آقايان و ۸۸ سانتي متر در خانم هاست كه همواره رو به افزايش بوده و همراه خود افزايش چربي خون و قند خون و پرفشاري خون و كبد چرب را به ارمغان مي آورد. اين عارضه در بين عوارض ديگر از جمله بدخيم ترين آن ها تلقي مي شود.

نشانه هاي خطر
در صورت مشاهده ۳ نشانه از ۵ نشانه زير سريعاً به فكر چاره انديشي باشيد قبل از آن كه فرصت هاي طلايي در دسترس خود را از دست بدهيد و به قول معروف فرصت سوزي بكنيد.
الف- اضافه وزن غيرطبيعي براساس دور شكم در آقايان فراتر از۱۰۲ و در خانم ها بيشتر از ۸۸ سانتي متر
ب- ميزان تري گليسيريد فراتر از ۱۵۰ ميلي گرم در هر ۲ جنس
ج- ميزان كلسترول اچ دي ال در آقايان زير ۴۵ ميلي گرم و در بانوان زير ۵۰ ميلي گرم
د- پرفشاري خون بيشتر از ۵/۱۳ روي ۵/۸
ه- قند خون ناشتا بيشتر از ۱۰۰ ميلي گرم در دسي ليتر (هرچه ميزان قند خون ناشتا بيشتر از ۱۰۰ افزايش پيدا  كند، خطرات جدي تري را فرا خواهد خواند.)
فقط ماهي يك تا ۲ كيلوگرم
البته نخستين اقدام شما كاهش وزن با يك رژيم متنوع متعادل و متناسب، با سن و جنس و وضعيت فيزيولوژيكي تان است. رژيم هاي كاهش وزن بايد به صورت علمي تدوين و همه نيازهاي بدن فرد را به مقدار كافي تامين كرده و تنها فرق آن با رژيم قبلي فرد بايد كاهش انرژي دريافتي به ميزان ۲۵۰ يا ۵۰۰ كالري از ميزان نياز واقعي باشد و به طور تدريجي ولي مداوم وزن را به طور هفتگي به مقدار ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم يا در ماه يك تا ۲ كيلو كاهش بدهد.
استفاده مدام از رژيم هاي جادويي و تك خوري و بدخوري و استفاده نا به جا از تركيبات كمك لاغري غيرمجاز و حتي مجاز مي تواند شما را از چاله چاقي در نيامده به چاه عوارض متعدد و ماندگاري سوق بدهد: من آنچه شرط بلاغ است با تو مي گويم تو خود از سخنم پند گير يا كه ملال.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷