رفع و از بین بردن، آب کردن و برداشتن غبغب: روش‌ها و مزایا

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

غبغب زمانی شکل می‌گیرد که لایه‌ی چربی‌های زیرپوستی دچار شل شدگی و افتادگی شده و در پوست زیر چانه چروک‌هایی ایجاد می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها به طور ارثی مستعد داشتن غبغب هستند. بدن بعضی از افراد به طور ژنتیکی آب زیادی در ناحیه زیر چانه جمع می‌کند و در برخی دیگر چربی‌های اضافه در این ناحیه جمع می‌شوند.

بالا رفتن سن، عامل دیگری برای شکل‌گیری غبغب است. با بالا رفتن سن، عضلات به‌تدریج تحلیل می‌روند و بنابراین عضلات زیر چانه ضعیف شده و پوست شما شل می‌شود. ترکیبی از این عوامل می‌تواند باعث بروز غبغب شود اما در اغلب موارد علت اصلی بروز غبغب، جمع شدن چربی اضافه است. بدن برخی از افراد چربی‌های اضافه را بیش از نواحی دیگر در ناحیه غبغب جمع می‌کند و از سوی دیگر داشتن اضافه‌وزن یا چاقی، به این مشکل دامن می‌زند. برای برطرف کردن این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد.

شکل‌گیری غبغب در اغلب موارد در نتیجه‌ی بالا رفتن سن و افزایش وزن است. این موضوع می‌تواند بسیار ناخوشایند و آزاردهنده باشد و تمامی افرادی که به این مشکل دچار هستند دوست دارند که می‌توانستند راه حلی برای آن بیابند. اگر مایلید غبغب خود را از بین ببرید، روش‌های جراحی و غیرجراحی مختلفی مانند لیفت صورت، لیپوساکشن و مزوتراپی برای انجام این کار وجود دارند.

متخصصین ما در کلینیک سپید با ارائه‌ی مشاوره‌ی تخصصی به شما کمک می‌کنند تا مؤثرترین روش را برای برطرف کردن غبغب انتخاب کنید. جهت رزرو وقت مشاوره با متخصصین ما یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸ - ۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳ - ۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷ تماس بگیرید.

غبغب چیست؟


غبغب به حالتی گفته می‌شود که در آن چربی‌های زیرپوستی که در ناحیه گردن و زیر چانه تجمع پیدا کرده‌اند به سمت پایین آویزان شده و موجب بروز چروک‌های پوستی در این ناحیه می‌شوند. ظاهر افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، طوری به نظر می‌رسد که گویا یک چانه دیگر در زیر چانه اصلی خود دارند. غبغب می‌تواند در همه‌ی افراد با هر سن و جنسی شکل بگیرد.

علل


افزایش وزن

افزایش وزن با خوردن غذاهای چرب موجب تجمع رسوبات چربی در بدن شما می‌شود. ناحیه زیر چانه نیز مانند بسیاری دیگر از نواحی بدن مستعد تجمع چربی‌های اضافه است. با جمع شدن چربی‌های اضافه در این ناحیه، پوست آن کشیده می‌شود و در نهایت فرم خود را از دست می‌دهد.

کاهش وزن

کاهش وزن بسیار شدید یا ناگهانی موجب می‌شود که فرم پوست از حالت اولیه خود تغییر کند. کاهش وزن بسیار زیاد و سریع، باعث شل شدگی و افتادگی پوست و خصوصاً پوست ناحیه زیر چانه و گردن می‌شود و بنابراین غبغب شکل می‌گیرد.

سن

افراد پیر‌تر و با سن بالاتر در مقایسه با افراد جوان، بیشتر مستعد داشتن غبغب هستند. ماهیچه‌های آن‌ها با بالا رفتن سن ضعیف می‌شوند و رفته‌رفته اتصال آن‌ها با پوست کمتر می‌شود. از آنجایی که پوست دارای یک لایه چربی است، با اضافه شدن این چربی‌ها، وزن پوست زیاد می‌شود و پوست آویزان می‌شود و ناحیه زیر چانه شکل غبغب پیدا می‌کند.

به ارث رسیدن خصوصیات ژنتیکی و نژادی

برخی از افراد به طور ژنتیکی مستعد داشتن غبغب هستند. داشتن غبغب به طور ژنتیکی از نسل‌های قبل به این افراد به ارث رسیده است و بنابراین، اجتناب از داشتن غبغب برای این افراد امری مشکل است.

ساختار استخوانی و ماهیچه‌ای

ساختار استخوان فک برخی از افراد به گونه‌ای است که در ناحیه چانه به سمت پایین برجسته شده است و بنابراین این افراد به طور طبیعی غبغب درمی‌آورند. ساختار ماهیچه‌ای می‌تواند دلیل دیگری باشد. شکل و فرم ماهیچه‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در فرم صورت و  نحوه قرارگیری اجزای مختلف آن دارد.

تعداد سلول‌های چربی در این ناحیه

برخی از نواحی پوست در مقایسه با برخی نواحی دیگر دارای سلول‌های چربی بیشتری هستند. اگر تعداد سلول‌های چربی زیر چانه شما زیادتر باشد، به طور قطع در آینده غبغب خواهید داشت.

چاقی

افراد جوان ممکن است به خاطر چاقی مفرط غبغب داشته باشند. افراد چاق در بدن خود و همچنین در زیر پوست خود چربی بیشتری دارند. این چربی‌ها موجب آویزان شدن پوست می‌شوند و بنابراین در ناحیه زیر چانه، غبغب شکل می‌گیرد.

نحوه قرارگیری بدن

برخی از افراد سر و گردن خود را همیشه در حالتی قرار می‌دهند که باعث می‌شود عضلات بیشتری در اطراف چانه‌ی آن‌ها شکل بگیرد تا این عضلات نواحی دیگر بدن یا سر را به نحو متعادل کنترل کنند. برای مثال داشتن حالت قوزکرده به طور مداوم باعث جمع شدن چربی و تشکیل عضلات بیشتر در ناحیه زیر چانه می‌شود.

حالات مختلف چهره

برخی از حالات مختلفی که شما به چهره‌ی  خود می‌گیرید می‌توانند به راحتی موجب تغییر حالت ساختاری صورت و گردن شوند. بنابراین این حالات چهره می‌توانند در نهایت منجر به شکل‌گیری غبغب شوند.

مزایای رفع غبغب


  • کاهش چربی زیر چانه
  • رهایی از شر غبغب
  • بهبود ظاهر شل و افتاده‌ی پوست گردن
  • انجام جلسه درمانی تنها طی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه

متقاضی مناسب برای رفع غبغب


معمولاً متقاضیان مناسب برای درمان غبغب شرایط زیر را دارند:

  • چربی‌های اضافه‌ای در زیر چانه خود دارند که نسبت به ورزش و رژیم غذایی مقاوم است.
  • مایلند که خط فکی آن‌ها واضح‌تر و فرم بهتری داشته باشند.
  • سبک زندگی سالمی دارند.

روش‌های از بین بردن غبغب


مزوتراپی

مزوتراپی یا انحلال چربی یک روش غیرتهاجمی است که در آن، طی تزریقات کوچک متعددی مواد فعال به ناحیه درمانی منتقل می‌شوند. این عناصر فعال در زیر پوست تزریق شده  و با انحلال این چربی‌ها موجب می‌شوند که بدن شما آن‌ها را دفع کند. نظریه‌ای که بر پایه‌ی آن مزوتراپی انجام می‌شود این است که عناصر تزریق شده باعث می‌شوند که چربی‌های زیر پوست به حالت مایع دربیایند و پس از آن توسط بدن دفع به طور طبیعی از بین بروند. محلول تزریق شده در این روش می‌تواند شامل عناصر مختلفی از جمله ویتامین‌ها یا برخی داروهای خاص باشد. پزشک شما، ترکیب تزریقی را با توجه به شرایط بالینی شما انتخاب می‌کند. این روش درمانی برای از بین بردن لایه‌های چربی موضعی اضافه و غبغب مؤثر است.

رادیوفرکوئنسی

میزان کنترل‌شده‌ای از امواج رادیوفرکوئنسی (RF) که لایه‌های زیرین پوست را به آرامی گرم می‌کند، موجب مایع شدن بافت چربی و همچنین ایجاد آسیب‌های میکروسکوپی به لایه زیرین پوست می‌شود. در پاسخ به این اثر، تارهای کلاژنی منقبض می‌شوند و در روند بازسازی و ترمیم خود جمع شده و در نتیجه افتادگی پوست برطرف می‌شود. هدف از انجام این درمان‌ غبغب کاهش حجم چربی در پایین صورت و کشیدن پوست صورت و گردن است و بدین ترتیب غبغب شما از بین می‌رود. در این روش شما به راحتی روی تخت دراز می‌کشید و پزشک، دسته‌ی دستگاه رادیوفرکانسی را روی ناحیه درمانی حرکت می‌دهد. ممکن است در حین انجام رفع غبغب در پوست خود احساس گرما کنید و همچنین حس کنید به پوست شما، خصوصاً در ناحیه گردن، ضربه وارد می‌شود که می‌تواند کمی آزاردهنده باشد.

اولتراسوند کویتیشن

اولتراسوند کویتیشن یک روش نوآورانه‌ی غیر جراحی و بسیار ملایم برای از بین بردن چربی‌های موضعی تجمع یافته در برخی نقاط خاص بدن است. این روش، یکی از ایمن‌ترین روش‌ها برای از بین بردن غبغب است. این روش همچنین برای مبارزه با سلولیت و لیفت پوست بسیار مؤثر و مفید است. این روش که با نام‌های لیپولیز با اولتراسوند نیز شناخته می‌شود، در واقع روشی مکمل برای بهبود تاثیرات رژیم غذایی و ورزش است.

لیفت با نخ

در روش لیفت با نخ از نخ بخیه‌ی خاردار برای کشیدن بافت‌های شل شده و افتاده استفاده می‌شود تا غبغب از بین برود. جراح برای وارد کردن نخ بخیه به بافت زیر صورت از سوزن‌های باریکی استفاده می‌کند. قسمت‌های خاردار نخ پوست شل و افتاده زیر چانه را می‌گیرند و آن را می‌کشند و دندانه‌ای که در انتهای نخ قرار دارد، پوست را به بافت زیرین متصل می‌کند. در این روش هیچ برش یا بخیه‌ای زده نمی‌شود. همچنین می‌توان از این روش به عنوان روش مکمل در کنار روش‌های لیفت صورت معمول استفاده نمود.

لیپوساکشن

برای اغلب بیماران، انجام لیپوساکشن روشی نسبتاً سریع برای رفع غبغب است که به‌سرعت به نتیجه می‌رسد. این روش معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. جراح پلاستیک ابتدا یک یا دو برش بسیار کوچک در زیر چانه یا پشت گوش ایجاد می‌کند و از طریق این برش‌ها یک کانولای بسیار باریک لیپوساکشن را وارد ناحیه زیر پوست کرده و چربی‌های اضافه را بیرون می‌کشد و فرم گردن و زیر چانه را به حالت طبیعی در می‌آورد. بعد از این کار معمولاً بیماران تا ۳ الی ۴ روز از یک چانه‌بند مخصوص استفاده می‌کنند تا از بافت زیر چانه به خوبی پشتیبانی شود. بیماران می‌تواند یک هفته بعد از لیپوساکشن به کار خود بازگردند و بعد از دو هفته نیز به طور کامل به فعالیت‌های قبلی خود ادامه دهند. بروز مقداری تورم و کبودی بعد از لیپوساکشن طبیعی است که این حالت بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۴ روز کاملاً برطرف می‌شود.

عوارض جانبی


  • درد خفیف
  • بی‌حسی
  • تورم و کبودی
  • قرمزی پوست
  • سفت شدن بافت برخی قسمت‌های درمان شده

هزینه


هزینه‌ی از بین بردن غبغب به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله این که شدت و میزان غبغب چقدر است، علت بروز غبغب چربی اضافه است یا افتادگی پوست و این که به چه روش درمانی برای رفع و از بین بردن غبغب نیاز است.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷