درمان ریزش موی سر در زنان و مردان ؛دارو ها و سایر روش ها

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

معمولاً ریزش مو نتیجه افزایش سن در افراد در نظر گرفته می‌شود، اما ریزش مو ( که علل و عوامل زیادی دارد) با شانسی برابر تقریباً می‌تواند همه افراد را تحت تأثیر قرار دهد. به‌عنوان بخشی از چرخه طبیعی موها، در همه افراد روزانه حدود ۱۰۰ عدد تار مو دچار ریزش می‌شود. اما اگر ریزش مو از این حد فراتر رود، می‌تواند باعث نگرانی افراد شود. طیف گسترده‌ای از گزینه‌های درمانی برای ریزش مو در دسترس است، از درمان‌های خفیف گرفته تا درمان‌های شدید، از درمان‌های ارزان گرفته تا درمان‌های گران‌قیمت. به ‌هرحال خوشبختانه برای بازگرداندن موهای از دست‌رفته و درمان ریزش موی سر  گزینه‌های درمانی متعددی در دسترس است.

شناسایی مؤثرترین درمان ریزش مو می‌تواند یک کار بسیار دشوار باشد. در حال حاضر صدها محصول در بازار وجود دارد که هر کدام مدعی درمان ریزش مو هستند. برای افرادی که در این زمینه تخصص و یا دانشی ندارند، یافتن درمان قطعی ریزش مو می‌تواند طولانی و دشوار باشد، علاوه بر این ممکن است در طی این مدت شرایط ریزش موی افراد نیز بدتر گردد. در بخش درمان ریزش موی کلینیک زیبایی سپید، روش‌های پیشرفته درمان ریزش مو ارائه می‌شود. متخصصان ما در کلینیک زیبایی سپید با ارائه‌ی مشاوره‌ی تخصصی در مورد علل ریزش مو در زنان و مردان، شما را با مؤثرترین روش‌های درمان ریزش مو آشنا می‌کنند. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت درمان می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸ - ۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳ تماس بگیرید.

ریزش مو چیست؟


از دست دادن مو (آلوپسی) یک پدیده طبیعی است که در تمام افراد دارای مو در طی چرخه طبیعی رشد موها اتفاق می‌افتد. ریزش مو زمانی از لحاظ زیبایی مشکل‌ساز می‌شود که در محل نامناسب و در زمان نامناسب اتفاق بیافتد. ریزش مو را باید از آسیب‌دیدگی ساقه مو که ممکن است در نزدیکی پوست سر اتفاق بافتد، متمایز نمود. این نوع آسیب‌دیدگی؛ اغلب در اثر مواد شیمیایی بیرونی (رنگ مو و غیره) که ویژگی‌های مو را تغییر می‌دهند و یا سایر دست‌کاری‌ها اتفاق می‌افتد.

انواع ریزش مو


آلوپسی اینولوشنال

وضعیتی طبیعی است که در آن تارهای مو به ‌تدریج با افزایش سن نازک می‌شوند. اکثر فولیکول‌های مو در مرحله استراحت چرخه زندگی خود باقی می‌مانند و بقیه موها نیز کوتاه‌تر و کم‌پشت‌تر می‌شوند.

آلوپسی آندروژنیک

یک بیماری ژنتیکی است که می‌تواند هم در مردان و هم در زنان بروز پیدا کند. در مردان این وضعیت، طاسی با الگوی مردانه نیز نامیده می‌شود، این نوع از ریزش مو از سنین نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ زندگی آغاز می‌شود.

در این نوع ریزش مو، خط رویش موها عقب رفته، موها کم‌پشت می‌شوند و به ‌تدریج با محو شدن موها در قسمت فرق سر و جلوی سر، پوست سر در این قسمت‌ها آشکار می‌گردد. زنان نیز دچار این وضعیت می‌شوند، که به آن طاسی با الگوی زنانه می‌گویند.

آلوپسی آره آتا

اغلب به‌طور ناگهانی شروع می‌شود و عامل ریزش موی سر به‌صورت سکه‌ای در کودکان و بزرگسالان جوان محسوب می‌شود. این وضعیت ممکن است باعث طاسی کامل (آلوپسی توتالیس) شود.

تلوژن افلوویوم

نازک شدن موقت موها در کل پوست سر است که در اثر ایجاد تغییرات در چرخه رشد موها رخ می‌دهد. تعداد زیادی از موها در زمان یکسانی وارد فاز استراحت می‌شوند و این موجب ریزش مو و نازک شدن متعاقب موها می‌شود.

 آلوپسی زخمی

این نوع ریزش مو دائمی است. مشکلات التهابی پوست (نظیر سلولیت، فولیکولیت یا التهاب فولیکول‌های مو، جوش) و دیگر اختلالات پوستی (نظیر برخی از انواع لوپوس و لیکن پلان یا خزه پوستی) غالباً منجر به ایجاد زخم‌هایی در پوست می‌گردند که در پی آن توانایی رشد مجدد موها از بین می‌رود.

متقاضیان درمان


اگر شما دچار شرایط زیر شده‌اید برای درمان ریزش موی سر باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • اگر دچار ریزش مو با الگوی غیرطبیعی شده‌اید.
  • اگر موهای شما به ‌سرعت و یا در سنین پایین (به‌ عنوان‌ مثال، در نوجوانی و یا دهه بیست‌سالگی) در حال ریزش هستند.
  • وجود هر گونه درد یا خارش همراه با ریزش مو
  • پوست ناحیه تحت ریزش قرار گرفته، دچار قرمزی، پوسته ‌پوسته شدن و یا به عبارت ساده غیرطبیعی شده باشد.
  • اگر شما دچار آکنه، موی صورت و یا بی‌نظمی در قاعدگی شده باشید.
  • اگر شما خانم هستید و الگوی ریزش موی شما الگوی طاسی مردانه است.
  • اگر در ریش یا ابرو خود دچار ریزش موی سکه‌ای شده‌اید.
  • اگر شما دچار اضافه‌وزن، ضعف عضلانی، عدم تحمل سرما و یا خستگی مزمن شده‌اید.

علل


هورمون‌ها

مانند غیرطبیعی شدن میزان آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه که به‌طور طبیعی در بدن مردان و زنان تولید می‌شوند).

 ژنتیک

 ژن‌هایی که از مادر و پدرمان دریافت کرده‌ایم می‌توانند بر روی اینکه فرد مستعد الگوی طاسی مردانه یا زنانه باشد، تأثیرگذار باشند.

استرس، بیماری و زایمان

این عوامل نیز می‌توانند باعث ریزش موی موقتی گردند. همچنین عفونت‌های قارچی پوست نیز ممکن است باعث ریزش مو و از بین بردن موهای بدن شوند.

داروها

از جمله داروهای شیمی‌درمانی که در درمان سرطان به کار می‌روند، رقیق‌کننده‌های خون، مسدود کننده‌های بتا آدرنرژیک که  برای کنترل فشارخون مصرف می‌شوند و قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌توانند باعث ریزش موقتی موها گردند.

سوختگی، آسیب‌دیدگی‌ها و اشعه ایکس

این عوامل نیز می‌توانند باعث ریزش موقت موها شوند. در برخی موارد، رشد طبیعی و نرمال موها زمانی که زخم بهبود می‌یابد به حالت اول برمی‌گردد.

بیماری‌های خود ایمنی

بیماری‌های خود ایمنی نیز می‌تواند موجب ریزش مو شود که به آن  آلوپسی آره آتا می‌گویند. در آلوپسی آره اتا، سیستم ایمنی بدن به دلایل ناشناخته بیش ‌از حد فعال شده و بر روی فولیکول‌های مو تأثیر می‌گذارد.

روش‌های زیبایی و آرایشی

مواردی همچون شامپو زدن بیش ‌ازحد، فر کردن موها، دکلره کردن و رنگ کردن موها می‌تواند باعث نازک و کم‌پشت شدن موها شود.

بیماری‌ها

بیماری‌هایی همچون تیروئید، لوپوس، دیابت، کمبود آهن، اختلالات تغذیه‌ای و کم‌خونی می‌تواند باعث ریزش مو شود.

رژیم غذایی

یک رژیم غذایی کم پروتئین و یا رژیم‌هایی که به‌شدت میزان کالری در آن محدود شود، می‌تواند منجر به ریزش مو موقت افراد شود.

درمان


کرم‌های موضعی و لوسیون‌ها

داروی غیر نسخه‌ای و موضعی ماینوکسیدیل می‌تواند در افرادی که در اثر عوامل ارثی دچار ریزش مو شده‌اند تا حدی باعث رشد موها شود. این دارو معمولاً به ‌صورت اسپری یا موضعی مستقیماً بر روی پوست استفاده می‌شود. داروی  فیناستراید نیز به ‌صورت قرص و با تجویز پزشک در دسترس است و برای مردان تجویز می‌شود. با توجه به پژوهش‌های انجام شده ممکن است شش ماه طول بکشد تا اثر این داروها ظاهر گردد.

لیزر درمانی

چندین گزینه درمانی به کمک لیزر درمانی و به واسطه لیزرهای کم‌توان  برای ریزش مو وجود دارد. تعداد دیودهای لیزری و قیمت آن متفاوت است؛ به‌ طور معمول، برای یک دوره،  ۱۵ الی ۲۰ دقیقه از لیزر استفاده می‌شود و روز بعد به‌ آرامی به کمک شانه موهای نازک شده برس زده می‌شوند. برخی از تحقیقات علمی اخیر، حاکی از آن است که این روش درمانی می‌تواند در ریزش‌های مردانه و زنانه مؤثر باشد.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

در روش درمانی پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) مقداری خون از بازوی بیمار گرفته می‌شود، سپس در دستگاه سانتریفیوژ به چرخش درآمده تا پلاسمای غنی از پلاکت به دست آید. به‌طور معمول غلظت پلاک به‌دست ‌آمده سه برابر حالت طبیعی است. پلاکت‌ها حاوی حدود ۳۵ فاکتور رشد هستند که به‌طور بالقوه می‌توانند در ریزش موهای مردانه و زنانه، رشد موها را تشویق نمایند. یک ساختار بدون یاخته (بافت همبند) به نام  ACell  به پی آر پی اضافه می‌شود. این ماده می‌تواند سلول‌های بنیادین را تحریک کند. بر اساس برخی گزارش‌ها و اطلاعات دریافتی از برخی بیماران، این روش می‌تواند در کند شدن فرایند ریزش مو و رشد مجدد موها مؤثر باشد.

مزوتراپی

مزوتراپی یک روش درمان قطعی ریزش مو است. در روش مزوتراپی ویتامین‌ها و مواد معدنی که در اثر افزایش سن میزانشان در بدن کاهش می ‌یابد، در دسترس ریشه موها قرار می‌گیرند. داروهای موجود در درمان مزوتراپی، باعث افزایش گردش خون در ناحیه پوست سر شده و فولیکول‌های مو را تحریک می‌کنند. مزوتراپی یک روش مناسب برای کسانی است که به دنبال مبارزه با ریزش مو و نازک شدن موهای خود هستند، این روش نسبتاً بدون درد، سریع و غیرجراحی است. درمان توسط غلتک‌های مخصوص که بر پوست سر کشیده می‌شوند انجام می‌شود، بدون آنکه تزریق دردناکی در پوست سر انجام شود، یک محلول دارویی بر روی پوست سر پوشش داده خواهد شد. پس از ۳ الی ۴ جلسه مزوتراپی، نتیجه درمان نمایان خواهد شد؛ فولیکول‌های مو مستحکم‌تر می‌گردند، گردش خون پوست سر بهبود یافته، رشد موها تحریک می‌گردد، ساختار موها نیز بهبود خواهد یافت. همچنین انعطاف‌پذیری و استحکام موها افزایش یافته و موها درخشان‌تر خواهند شد.

پیوند یا کاشت مو

این روش وقتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ریزش مو شدید باشد، در این صورت بهترین گزینه درمانی برای بازگشت موها محسوب خواهد شد. قطعه کوچکی از بافت پشت سر به همراه موهای آن به ‌دقت جدا می‌شود و به کمک میکروسکوپ به گرافت‌های مو که شامل یک، دو و یا سه تار مو (گاهی اوقات تار مو ۴) هستند، جدا می‌شوند. موهای پشت سر، در دسته‌های یک، دو و یا سه‌تایی رشد می‌کنند که به آن‌ها واحدهای فولیکولی گفته می‌شود. برای دست‌یابی به بهترین نتیجه و رشد طبیعی موها بهتر است این واحدها به ‌صورت دست ‌نخورده مورد پیوند قرار بگیرند. استفاده از میکروسکوپ‌های خاص این فرایند را برای ما ممکن می‌سازد. سپس این واحدهای فولیکولی، در مناطقی که تراکم موها کم است، کاشته می‌شوند، تا ظاهر موها را طبیعی‌تر سازند. نتیجه کامل رشد موها پس از ۳ الی ۶ ماه ظاهر خواهد شد.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷