آیا لیزر موهای زائد عوارض جانبی دارد یا خیر؟

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

در شاخه های مختلف پزشکی از لیزر استفاده می شود یقیناً می توان گفت که لیزر تراپی در درمان بیماری های پوست پیشرفت بسیار خوبی داشته است. و محققان ثابت کرده اند که استفاده از لیزر برای ازبین بردن موهای زائد نسبتاً بی خطر می باشد. پالس های لیزر انرژی ثابتی دارند برای همین شانس ایجاد اسکار یا وجود ندارد یا احتمال وجود داشتن آن بسیار کم می باشد.

در لیزر موهای زائد  تغییرات رنگدانه ای در افرادی که تحت درمان با لیزر هستند به خصوص افرادی که پوست تیره تری دارند بیشتر مشاهده می شود.

در بعضی موارد خاص بر روی پوست افراد دلمه بسته می شود که این مورد توسط یک نرم کننده ملایم درمان می شود گاهی نیز فرد باید آنتی بیوتیک مصرف کند. بعد از عمل لیزر موهای زائد پوست قرمز و گاهی متورم می شود که این امر عادی می باشد . و پس از ۲-۳ ساعت رفع می شود و نیاز به درمان خاصی نیز ندارد دراین صورت می توان از مرطوب کننده ها استفاده کرد.

پس از انجام لیزر موهای زائد چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

بعد از ورزش و تعریق شدید احتمال ایجاد فولیکولیت در محل درمان وجود دارد. که این خطر با شنا کردن و استفاده از گرم کننده در محل درمان افزایش نیز می یابد. درصورتی که شدت لیزر موهای زائد مناسب باشد تغییرات گذاری رنگدانه های پوست از جمله هیپوپیگمانتاسیون بروز نمی کند. این عارضه در بیمارانی که رنگ پوست شان تیره تر است یا اخیراً برنزه کرده اند شایع تر می باشد. تغییرات رنگدانه ای دائم به درهمه بیماران به جز آن هایی که پوست تیره دارند دیده می شود. اسکار در محل درمان ایجاد نمی شود مگر این که فرد عفونت باکتریال بعد از درمان داشته باشد. کک ومک ها درحین درمان ازبین می روند خالکوبی ها نیز کم رنگ می شوند . سفید شدن موها به صورت دائمی در مراحل لیزر موهای زائد موهای زائد با IPL گزارش شده است. هنوز مشخص نشده است که این عارضه چرا ایجاد شده است امکان دارد به دلیل ازبین رفتن موهای سیاه و باقی ماندن موهای سفید درمحل درمان با موهای سیاه و سفید به وجود آمده باشد. البته درعمل و کلینیک لیزر موهای زائد کمتر این مورد دیده می شود اما از نظر منطقی بهتر است که بیماران نسبت به بیماری های پوستی شناخته شده از قبیل پسوریازیس و ولگاریس و عوارض جانبی آن ها آشنا شوند و نسبت به آن ها آگاهی داشته باشند.

بعد از درمان موهای زائد با لیزر ضایعات لیویدور تیکولاریس ، خارش شدید و کهیر نیز گزارش شده است. هنوز پاتوفیزیولوژی این ضایعات مشخص نیست . درمان شامل استروئید موضعی و قطع درمان با لیزر و آنتی هیستامین می باشد. درزنان جوان که پوست سیاهی دارند چندین مورد از تشدید رشد مو بعد از استفاده از لیزر موهای زائد دیده شده است. در این زمینه دو پدیده متفاوت گزارش شده است. به این صورت که موهای نرم به موهای سیاه با ریشه خشن در محل درمان بلافاصله در محل کناری محل درمان با لیزر موهای زائد دیده می شود. البته باید در زمینه روشن شدن مکانیسم این پدیده مطالعاتی شود. درمان این عارضه ها در ادامه درمان با لیزر این افراد می باشد. برای جذب بیشتر توسط ملانین و عمق نفوذ بافتی بیشتر لیزرهای نورتاب ساخته شده اند. برای همین در درمان با لیزر موهای زائد باید از چشم بیمار و کادر درمانی محافظت کافی به عمل آید.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷