جراحی برداشتن خال های گوشتی(بدخیم) و سطحی(خوش خیم)

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

خال گوشتی، یک نقطه رنگی، یا بخش رشد کرده‌ای روی پوست است که با رشد سلول‌های رنگدانه (ملانوسیت‌ها) به‌صو‌رت خوشه‌ای، به‌وجود می‌آیند. آنها معمولا به یک رنگ، معمولا سیاه، قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به زرد هستند ولی می‌توانند به رنگ قرمز، صورتی یا آبی هم دیده شوند، و معمولا گِرد هستند. بعضی خال‌ها از نظر ظاهر، شبیه کک و مک هستند ولی کک و مک همیشه سطح صاف دارند ولی خال‌ها می‌توانند مسطح یا کمی برجسته باشند. خال‌ها باید بعد از هر ماه بدون تغییر باشند ولی با گذشت یک سال، خال‌ها معمولا به آرامی تغییر می‌کنند و برجسته می‌شوند یا رنگ آنها ممکن است تغییر کند یا روی آنها مو رشد کند. بعضی خال‌ها به مرور زمان از بین می‌روند. درحالیکه بعضی دیگر اصلا تغییری نمی‌کنند، و امروزه متخصصان زیبایی روش‌های درمان و رفع قطعی را ازجمله جراحی با لیزر برای برداشتن خال، به‌کار می‌برند.

درحالیکه اکثر خال‌های پوستی به‌سادگی نادیده گرفته می‌شوند، برخی دیگر ممکن است به‌صورت ناخوشایندی موجب ناراحتی یا عذاب شما شوند، به‌ویژه اگر لباس‌هایتان بر روی آنها کشیده می‌شود. برخی دیگر ممکن است جدی‌تر و علامتی از مشکلات بالقوه برای سلامتی یا دیگر مشکلات پوستی باشند. متخصصین ما در کلینیک زیبایی سپید، می‌توانند با روش موثر لیزر در خال‌برداری صورت و بدن، خال‌ها را بردارند و گاهی حتی این کار را در طول مشاوره اولیه انجام می‌دهند. اگر چندین خال، مورد درمان قرار گیرند، ویزیت‌های بعدی برای اطمینان از اینکه هریک از خال‌ها بدون هیچ مشکلی برداشته شده‌اند، لازم خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر درباره برداشتن خال‌ها، با شماره  ۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸ و ۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳ و ۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷ تماس بگیرید.

علل و عوامل


خال‌ها وقتی به‌وجود می‌آیند که سلول‌هایی با نام ملانوسیت‌ها، به‌جای پراکنده شدن در کل پوست، به‌صورت خوشه‌ای با هم رشد می‌کنند. ملانوسیت‌ها رنگدانه‌ای را می‌سازند که رنگ طبیعی پوست را موجب می‌شود.

یکی از رایج‌ترین علل خال‌های پوستی، نور ماوراء بنفش است؛ پوست با قرارگیری بیشتر در معرض خورشید، معمولا خال‌های بیشتری خواهد داشت، این قرارگیری در معرض نور خورشید معمولا باعث می‌شود رنگ پوست، تیره‌تر شود زیرا ملانین با نور، فعال می‌شود. قرار گرفتن در نور خورشید در کودکی نقش بسیار عمده‌ای در تعداد خال‌های شخص، ایفا می‌کند. هرچند، خال‌ها ممکن است در نواحی محافظت شده از خورشید مانند کف دست، کف پا و اندام‌های تناسلی نیز دیده شوند.

متخصصان، رابطه‌ای هورمونی با ظاهر خال‌ها و تغییرات در آنها، نیز کشف کرده‌اند. خال‌ها اغلب در سال‌های نوجوانی به‌وجود می‌آیند، ممکن است در دوران بارداری تیره‌تر شوند و می‌توانند از حدود ۵۰ سالگی، به‌طور کامل، ناپدید گردند.

و در آخر، مطالعات نشان داده‌اند که خال‌ها ریشه وراثتی دارند؛ ژن‌هایی که از والدینمان به ارث می‌بریم، عامل مهمی در تعیین تعداد خال‌ها در بدنمان است.

انواع خال‌ها


درحالیکه همه ما با مفهوم خال، آشنا هستیم، تعداد کمی از انواع و گروه‌های مختلف آن آگاهی داریم:

سه گروه اصلی از خال‌ها وجود دارند:

منظم/متقارن

یک حال منظم یا "معمول" معمولا متقارن بوده و لبه‌های مشخص منظمی دارد، حتی رنگدانه‌ها هم منظم پخش شده‌اند و تقریبا قطر ۵-۶ میلیمتر یا کمتر دارند. آنها ممکن است سطحی صاف یا شبیه گنبد داشته باشند و ممکن است مو روی آنها رشد کند؛ رشد مو روی خال، ارتباطی به پتانسیل سرطانی بودن آن ندارد.

نامنظم

یک خال نامنظم یا "غیرمعمولی" معمولا نامتقارن بوده و لبه‌های نامنظم یا نامشخص دارد، چند رنگ است و معمولا بزرگ‌تر از خال‌های منظم است. این‌ها معمولا مسطح یا تقریبا مسطح هستند و همه جای بدن ممکن است دیده شوند ولی معمولا روی نواحی از پوست دیده می‌شوند که در معرض خورشید قرار می‌گیرد؛ داشتن بیش از ۲۰-۲۵ خال نامنظم یا یک خال خیلی بزرگ مادرزادی بزرگ‌تر از حدود ۸-۱۰ اینچی، ممکن است خطر کلی ابتلای فرد به ملانوما را افزایش دهد. کسانی که در خطر بیشتری قرار دارند، باید مرتبا تغییرات خال‌های خود را بررسی کنند.

سرطانی

خال‌های سرطانی ملانوما نامیده می‌شوند، آنها کاملا نامنظم بوده و اغلب نامتقارن هستند. اگر کسی حداقل چهار خال غیرمعمولی داشته باشد، قبلا  ملانوما داشته، یا یکی از افراد درجه یک خانواده‌اش ملانوما داشته است، آن فرد در خطر بالاتر ابتلا به ملانوما قرار دارد. خانم‌ها در خطر بالاتر خال‌های غیر معمول، به‌ویژه، از زانو به پایین می باشند.

برای افراد بالاتر از ۵۰ سال یا دارای چندین خال غیرطبیعی، معاینه ماهیانه توسط خود فرد و حداقل معاینه سالانه خال‌های کل بدن توسط یک متخصص پوست، در اوایل تشخیص خال‌های غیرطبیعی و ملانوما، مهم است. هنگام بررسی خال‌ها همیشه لیست زیر را به‌خاطر داشته باشید و اگر یکی از موارد زیر صادق باشند، با متخصص پوست خود مشورت کنید:

  • الف: نامتقارن
  • ب: مرزهای نامنظم
  • ج: چند رنگی
  • د: قطر بیش از پاک‌کن سر مداد
  • ه: تغییر اندازه، شکل یا خال جدید

مزایای برداشتن خال


مزایای درازمدت زیادی برای این کار وجود دارد، که به شرح زیر می‌باشند:

احساسی

درحالیکه اکثر ما به خال‌های روی بدنمان دقت نمی‌کنیم، برای برخی از مردم، این خال‌ها اثر زیادی بر اعتماد به نفسشان دارد. وقتی خال‌ها را درمان می‌کنیم، فقط رشد خال را درمان نمی‌کنیم، بلکه احساسات ناشی از آنها را نیز درمان می‌نماییم.

زیبایی

خال‌های صورت می‌توانند زیبایی طبیعی را بیشتر کنند و صورت را جذاب‌تر سازند و زیبایی‌ها را نمایان‌تر کند. هرچند، برخی افراد احساس می‌کنند که خال‌ صورت آنها، خیلی جلب توجه می‌کند؛ بسیاری از مراجعان ما گفته‌اند که احساس می‌کنند در حین گفتگو، دیگران به خال‌هایشان خیره می‌شوند. برداشتن خال‌هایی که در نقاط کانونی صورت هستند، می‌تواند اعتماد به نفس را بهبود بخشد.

فیزیکی

خالی که با لباس تماس داشته باشد مانند خال در محل کش شلوار یا دامن یا سینه‌بند، می‌تواند آزاردهنده باشد، ایجاد ناراحتی نماید و خونریزی کند. برداشتن خال می‌تواند این ناراحتی فیزیکی را از بین ببرد درحالیکه انتخاب لباس را برای فرد، وسیع‌تر می‌سازد.

سلامتی

بعضی خال‌ها علامت مشکلی در سلامتی هستند، که مهم‌ترین آنها، سرطان است. برداشتن خال می‌تواند به معنای برداشتن سلول‌های سرطانی باشد. همه خال‌های برداشته شده توسط متخصص پوست، برای راحتی خیال بیمار و پزشک، برای نمونه‌برداری ارسال می‌شوند.

محدودیت‌هایی نیز وجود دارند و وقتی حال‌ها برداشته می‌شوند یک جای زخم کوچک ، که به تدریج محو می‌شود، برجای می‌ماند. برداشتن خال برای بهبودی صورت می‌گیرد و نه برای ایده‌آل گرایی و بسیار مهم است که اهداف و انتظارات واقع بینانه داشته باشید.

درمان‌هایی برای برداشتن خال


ما سه روش درمان خال، تراشیدن و بریدن را داریم.

برداشتن خال با لیزر

خال‌ها، برآمدگی‌ها و نشانه‌هایی روی پوست، به راحتی با درمان لیزر اولتراپلاس، بخار می‌شوند. پزشکان ما از طریق میکروسکوپ، خال‌ها را بررسی می‌کنند که برداشتن دقیق بافت‌های ناخواسته بدون آسیب به پوست اطراف را امکانپذیر می‌سازد. ضایعات مشکوک، یا آنها که سابقه تغییر دارند، پس از برداشته شدن برای نمونه‌برداری ارسال می‌گردند.

درمان با لیزر نیازی به بخیه ندارد. بهبودی به سرعت حاصل می‌شود و نتایج خوبی برای زیبایی دارد.

تراشیدن

خال‌هایی که از پوست مشتق می‌شوند را می‌توان به سادگی با تراشیدن، توسط متخصص پوست و تحت بیحسی موضعی، از بین برد. یک چاقوی جراحی کوچک برای تراشیدن خال استفاده می‌شود که یکدست شدن آن بخش با پوست اطراف را ممکن می‌سازد. سپس پزشک بااستفاده از یک دستگاه برقی، آن ناحیه را می‌سوزاند که خونریزی متوقف شود. یک آنتی‌بیوتیک موضعی برای کاهش خطر عفونت، روی آن قسمت قرار داده می‌شود. تراشیدن، نسبتا راهی ساده و بدون درد است که به بخیه نیز نیازی ندارد. یک جای زخم صورتی برجا می‌ماند که به مرور زمان محو می‌گردد.

برش

برای بریدن خال‌ها، تحت بیحسی وضعی، متخصص پوست از چاقوی جراحی برای برش خال و قسمتی از پوست سالم اطراف آن استفاده می‌کند. یک بخیه کوچک برروی پوست، موردنیاز است و بسته به عمق برش، در عمق پوست یا روی سطح آن، بخیه زده می‌شود. یک جای زخم کوچک برجای می‌ماند که به مرور زمان از بین می‌رود.

پس از درمان


پس از برداشتن خال، پوست شما به‌طورطبیعی التیام می‌یابند. اگر خال، دوباره رشد کند، بلافاصه با پزشک خود درمیان بگذارید زیرا علامت ملانوما، نوعی سرطان پوست است.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷