درمان کک‌ و مک پوست صورت و بدن با لیزر

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷

کک‌ و مک ممکن است به طور طبیعی یا در اثر قرار گرفتن در معرض نور خوشید روی پوست ایجاد شود. کک‌ و مک‌ها آسیب‌زا نیستند اما بر زیبایی فرد تأثیر می‌گذارند و به همین دلیل برخی افراد ترجیح می‌دهند که ظاهر آنها را کم‌رنگ‌تر کرده یا آنها را از بین ببرند تا رنگ چهره آنها بهبود یابد. با این که این لکه‌ها باعث وارد آمدن آسیب به پوست نمی‌شوند اما بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که آنها را از روی پوست خود بردارند.

کک‌ و مک‌ها لکه‌های غیرسرطانی هستند اما ممکن است با سرطان پوست اشتباه گرفته شوند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید احتمال ایجاد کک‌ و مک و ملانوم را افزایش می‌دهد. ملانوم در افرادی که پوست سالم و روشن دارند یا افرادی که دچار کک‌ و مک شده‌اند بیش از افراد رنگین پوست دیده می‌شود. اگر شما متوجه تغییر در سایز، رنگ یا شکل کک‌ و مک‌های خود شدید باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست تشخیص خواهد داد که آیا مشکل شما نگران‌کننده است یا نه و پس از معاینه و ارزیابی پوست، روش‌های درمانی متناسب و مناسب را به شما ارائه می‌دهد. متخصصین ما در کلینیک زیبایی سپید طیفی از کرم‌ها و لایه‌بردارهای شیمیایی را همراه با لیزر درمانی و نیدلینگ پوست برای درمان پیگمنتیشن به شما ارائه خواهند داد. برای درک و شناخت بیشتر نسبت به روش‌های درمانی یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

کک‌ و مک چیست؟


کک‌ و مک‌ها لکه‌های قهوه‌ای مسطح و کوچکی هستند که در قسمت‌های مختلف بدن به خصوص در صورت، بالای شانه‌ها و بازوها دیده می‌شوند. تعداد این لکه‌ها زیاد بوده و معمولاً سایز آنها به اندازه سرناخن است. این لکه‌ها بیشتر در افرادی که پوست روشن و موی قرمز دارند دیده می‌شود. این لکه‌ها ممکن است در سنین ۱ تا ۲ سالگی ایجاد شوند. کمک و مک ها در معرض آفتاب پررنگ‌تر شده و بیشتر جلب‌توجه خواهند کرد. همچنین این لکه‌ها در زمستان کمرنگ‌تر شده و به تدریج و با افزایش سن از بین می‌روند.

علل


کک‌ و مک‌ها ناشی از تجمع ذرات ریز ملانین هستند. این عارضه به دلیل افزایش تولید ملانین توسط سلول‌های تولیدکننده ملانین (یا ملانوسیت ها) ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد شده و در افراد مستعد از لحاظ ژنتیکی دیده می‌شود. کک‌ مک در افرادی که افراد خانواده آن‌ها نیز به این عارضه دچار شده‌اند بیشتر دیده می‌شود. افرادی که موی قرمز و چشم سبز دارند بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به کک‌ مک هستند.

روش‌های درمانی برای رفع کک‌ و مک


کک‌ و مک‌ صورت عموماً باعث آسیب به فرد نمی‌شوند. این کک‌ مک‌ها عمدتاً به دلیل اهداف زیبایی تحت درمان قرار می‌گیرند.

استفاده از کرم‌های روشن‌کننده پوست

داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم زیبایی انواع مختلفی از کرم‌های روشن‌کننده پوست با محتویات متنوع را ارائه می‌دهند که می‌توان از آنها برای رفع کک‌ و مک و لکه‌های تیره پوستی استفاده کرد. کرم‌های روشن‌کننده پوست هم برای کک‌ و مک‌های ناشی از نور خورشید و هم برای کک‌ و مک‌های طبیعی می‌توانند مفید و مؤثر باشند. برای دست‌یابی به نتایج مطلوب باید هر روز از این کرم‌های روشن‌کننده پوست استفاده کنید.

  • به دنبال کرم‌های حاوی لیکورایس باشید که خاصیت روشن‌کنندگی پوست دارند. آلوئه یکی دیگر از مواد تشکیل‌دهنده محبوب در کرم‌های روشن‌کننده پوست است. این ماده به روشن شدن و مرطوب شدن پوست کمک می‌کند بدون این که آسیبی به پوست وارد شود.
  •  بسیاری از کرم‌ها، حاوی مواد شیمیایی مانند هیدروکوئنین و اکسی بنزون هستند. این مواد به روشن شدن پوست کمک می‌کنند اما ممکن است به پوست آسیب وارد کنند. عوارض جانبی این مواد را مطالعه کرده و ابتدا در نواحی از بدن که از حساسیت کمتری برخوردار است تست کنید و سپس کرم‌هایی که حاوی این مواد هستند از خریداری کنید.

میکرودرم ابریژن

در میکرودرم ابریژن از جریان ذرات و کریستال‌های ریز برای برداشتن لایه بیرونی پوست، کمرنگ کردن کک‌ و مک‌های طبیعی یا لکه‌های آفتاب‌سوختگی استفاده می‌شود. معمولاً میکرودرم ابریژن طی یک دوره درمان کک‌ مک و در چندین جلسه انجام می‌شود.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری باعث می‌شود که لایه رویی پوست برداشته شود و به طور مؤثری ظاهر کک‌ و مک‌ها را کاهش داده و حتی ممکن است باعث شود که از روی پوست برطرف شوند. لایه‌برداری شیمیایی معمولاً برای کک و مک صورت استفاده می‌شود اما ممکن است برای بازوها و دست‌ها نیز به کار برده شود. لایه‌برداری شیمیایی با سه نوع قدرت و شدت انجام می‌شود، لایه‌برداری سطحی که در آن از اسیدهای هیدروکسی آلفا و بتا برای برداشتن لایه رویی پوست استفاده می‌شود، لایه‌برداری متوسط که در آن از تری کلرواستیک برای نفوذ در لایه‌های عمیق‌تر پوست و برداشتن لایه‌های بیشتری از پوست استفاده می‌شود و لایه‌برداری عمقی که از اسیدتری کلرواستیک غلیظ یا فنول برای برداشتن لایه‌های بیشتری از پوست استفاده می‌شود. پس از انجام لایه‌برداری شیمیایی، اثرات و عوارض لایه‌برداری روی پوست شما ظرف مدت ۲ تا ۳ روز بهبود می‌یابد. توصیه می‌شود که لایه‌برداری شیمیایی را به دفعات مکرر انجام ندهید زیرا برای بدن ضرر دارد.

لیزر درمانی

لیزر جوانسازی می‌تواند برای سوزاندن عروق خونی زیر کک‌ مک‌ها، کاهش ظاهر کک‌ مک یا برداشتن کلی آنها به کار برده شود. لیزر فرکشنال با هدف قرار دادن آب داخل لایه‌های پوستی عمل لایه‌برداری را انجام می‌دهد. این نوع لیزر در لایه‌های میانی پوست نفوذ می‌کند و باعث می‌شود که سلول‌های رنگدانه پیر اپیدرم از بین رفته و واکنش به این عمل باعث تغییر شکل کلاژن و شکل‌گیری کلاژن جدید می‌شود. معمولاً لیزر درمانی در سه جلسه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای انجام می‌شود. پوست با اسپری خنک‌کننده آماده شده تا گرمای لیزر باعث درد بیمار نشود.

آی پی آل

لیزر آی پی آل به کاهش رنگ پوست و حتی تغییر رنگ لایه بیرونی پوست کمک می‌کندد. این روش به سرعت و تقریباً بدون درد انجام می‌شود و مشابه روش‌های دیگر لیزر درمانی، پیگمنتیشن را پس از یک یا دو جلسه درمانی از بین می‌برد.

رادیو فرکانسی

کک‌ و مک‌های شدید را می‌توان به کمک روش رادیوفرکانسی (آر اف) از بین برد.

تغییرات سبک زندگی

  • از پوست خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید. کک‌ و مک در برخی افراد مادرزادی است اما بسیار از افراد به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به تدریج به کک‌ و مک مبتلا می‌شوند. این نوع کک‌ و مک‌ها در زمستان محو می‌شوند اما اگر از پوست خود در برابر اشعه آفتاب به درستی محافظت نکنید هر تابستان پررنگ‌تر از قبل بازمی‌گردند.
  •  از مقادیر زیادی کرم ضدآفتاب استفاده کنید. مطمئن شوید که کرم روی تمام صورت شما را که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد پوشانده باشد و حتی اگر می‌خواهید شنا کنید از مقدار بیشتری کرم استفاده کنید. از کرم‌های ضدآفتاب قوی‌تر برای بقیه قسمت‌های بدن استفاده کنید زیرا کک‌ و مک‌ها ممکن است در هر قسمتی از بدن شکل بگیرند.
  •  از کلاه یا لباس‌های محافظ استفاده کنید. کرم‌های ضدآفتاب می‌توانند تا حدودی از پوست شما در برابر اشعه نور آفتاب محافظت کنند. پوشاندن سطح پوست به وسیله لباس مؤثرترین روش برای پیشگیری از به وجود آمدن کک‌ مک اسمت. در تابستان از شلوارها و تی‌شرت‌های آستین‌دار که شما را خنگ نگه می‌دارند و از پوست شما نیز در برابر نور آفتاب محافظت می‌کنند استفاده کنید.
  •  ویتامین ث استفاده کنید. این ماده مغذی به کمرنگ شدن کک‌ و مک‌ها کمک می‌کند بنابراین در رژیم غذایی خود مقادیر زیادی ویتامین ث بگنجانید. مرکبات، کیوی، اسفناج و سبزی‌های با برگ سبز بهترین منابع ویتامین ث هستند.
    روز خود را با مصرف مقادیر زیاد ویتامین ث شروع کنید، می‌توانید صبح اسموتی میوه و سبزی بخورید. کیوی، هلوی شیرین و یک فنجان اسفناج خام را می‌توانید به مخلوط خود اضافه کنید. این پوره را می‌توانید با شیر بادام یا مواد سالم دیگر میل کنید.
    مکمل‌های ویتامین ث گزینه‌های دیگری هستند که شما می‌توانید برای دریافت ویتامین ث از آنها استفاده کنید. ویتامین ث خالص یا مولتی‌ویتامین‌ها منابع خوبی برای این منظور هستند.
  •  از لوازم آرایشی بر پایه مواد معدنی استفاده کنید. مواد معدنی به شما در برطرف کردن کک‌ و مک‌ها با رنگ پوست طبیعی کمک می‌کند. با یک مشاور زیبایی مشورت کنید تا به شما بگوید که کدام پایه رنگ برای رنگ پوست شما مناسب است.
    از یک ماده با رنگی بین رنگ کک‌ و مک‌ها و رنگ روشن‌تر آن استفاده کنید.
    مواد معدنی را با استفاده از یک برس کابوکی به کار ببرید تا نتایج آن طبیعی‌تر به نظر برسد.
  •  از مواد بر پایه کرم استفاده کنید. این نوع از مواد برای افرادی که پوست خشک دارند مناسب است. رنگی که کمی روشن‌تر از رنگ کک‌ و مک‌های شما است را به کار ببرید. این مواد با استفاده از یک اپلیکاتور یا گوش پاک‌کن پنبه‌ای به کار ببرید تا نتایج مطلوب حاصل شود.
    استفاده از مقدار کمی پودر روی مواد باعث می‌شود که مواد در تمام روز روی پوست شما باقی بماند.
    از استفاده بیش از یک لایه از مواد پرهیز کنید. شما باید به دقت از این مواد روی قسمت مورد نظر پوست خود استفاده کنید.

حتی با به کارگیری بهترین روش‌های درمانی کک و مک نیز بازگشت کک‌ و مک‌ها امکان‌پذیر است. برای پیشگیری از عود دوباره کک‌ و مک‌ها باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید و به طور مرتب و منظم از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید و تعادل را در رژیم غذایی سالم خود حفظ کنید.

جهت رزرو نوبت در شعب ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

شعبه شریعتی:۰۲۱۲۲۶۳۷۴۰۸

شعبه ولیعصر:۰۲۱۸۸۹۴۵۷۲۳

شعبه توحید:۰۲۱۶۶۱۲۴۸۰۷